تولید اولین تراشه رابط ذهن و رایانه جهان

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران چینی موفق شدند اولین تراشه‌ی مخصوص به ارتباط میان ذهن و رایانه را تولید کنند.

پژوهشگران سرتاسر جهان از مدت‌ها قبل در حال تحقیق روی راه‌کارهایی هستند که انسان و رایانه بتوانند از طریق امواج مغزی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دانشمندان چینی به تازگی و در زمان برگزاری کنگره جهانی اطلاعات (World Intelligence Congress)، اعلام کردند موفق شدند با همکاری شرکت «China Electronics»، اولین تراشه مخصوص رابط ذهن و رایانه (BCI) جهان را با نام «برین تاکر» (Brain Talker) توسعه بدهند.

رابط ذهن و رایانه به کاربران اجازه می‌دهد، بدون نیاز به هیچ‌گونه حرکت یا دستور صوتی، ابزارهای الکتریکی و سیستم‌ها را تنها از طریق امواج مغزی خود کنترل کنند.

برین تاکر به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند اطلاعات امواج مغزی را رمزگشایی کند. این تراشه نسبت به نمونه‌های سنتی رابط‌های یاد شده قابل‌حمل‌تر بوده، از دقت رمزگشایی بالاتری برخوردار است. همچنین از توان محاسباتی بالاتر و برقراری ارتباط سریع‌تر بهره می‌برد.

مینگ دانگ (Ming Dong)، مدیر دانشکده مهندسی و کاربردی سازی علوم پزشکی دانشگاه تیانجین توضیح داد، برین تاکر قادر است کوچک‌ترین اطلاعات نورونی ارسال شده توسط ذهن از سوی قشر مغز را شناسایی کند. سپس این داده‌ها را به صورت کارآمدی رمزگشایی و به‌سرعت میان انسان و رایانه ارتباط برقرار کند.

مینگ گفت:

 

برین تاکر باعث می‌شود که فناوری رابط ذهن و رایانه، یک گام به سوی استفاده در سطح جامعه نزدیک‌تر شود؛ زیرا قابل‌حمل‌تر بوده، عملکردی ساده‌تر دارد.

 

پژوهشگران در تلاش هستند عملکرد برین تاکر را بهبود بدهند تا در زمینه‌های پزشکی، آموزشی، زندگی و سرگرمی آینده از آن بهره گرفته شود.

شرکت‌های بسیاری مانند مایکروسافت، فیس‌بوک و نیورالینک (Neuralink)، به طور مشابه در تلاش هستند تا تراشه‌های مخصوص به خود را در زمینه یاد شده تولید کنند. برای مثال نیورالینک در تلاش است با استفاده از این فناوری امکان برقراری ارتباط میان دو فرد از طریق امواج مغزی، اتصال به اینترنت و همکاری با روبات‌ها را فراهم کند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.