مسدود کردن VPNها در روسیه

کمیته رکن چهارم – دولت روسیه طرح مسدود کردن VPNها در این کشور را آغاز کرده است.

روسیه در دسته آن کشورهایی قرار می‌گیرد که فعالیت خوبی در زمینه فیلترینگ و سانسور محتوای اینترنت دارد. در جدیدترین گزارشی که از این کشور منتشر شده این بار سرویس‌دهندگان خدمات VPN مورد غضب آن‌ها قرار گرفته‌اند. الکساندر زاروف، مدیر نظارت مخابراتی روسیه به Interfax گفته است که ۹ ارائه کننده خدمات VPN از جمله ExpressVPN و NordVPN به زودی مسدود شوند. دلیل این موضوع رد درخواست دولت روسیه برای بلاک کردن سایت‌هایی است که روسیه دسترسی آزادانه به آن‌ها را از مردم کشورش گرفته است. زاروف اعلام کرده است که احتمالاً مسدودسازی آن‌ها در طول یک ماه انجام خواهد شد.

کشور روسیه از ۱۰ شرکت ارائه کننده خدمات VPN درخواست کرده بود تا سایت‌های مسدود شده را در لیست سیاه خود قرار دهند، اما از این میان تنها Kaspersky این موضوع را پذیرفت. کسپرسکی یک سرویس دهنده روسی است و طبیعتاً رد این درخواست عواقب بدتری برای آن‌ها داشت. شرکت‌های دیگر نه تنها این تقاضا را رد کردند، بلکه به صورت عمومی اعلام کردند که در برابر این تصمیم مقاومت خواهند کرد. به عنوان یک نمونه NordVPN گفته است که این درخواست روسیه در تناقض با توافقنامه‌ای است که بین آن‌ها و مشترکینشان وجود دارد.

نظارت شدید بر اینترنت در روسیه

البته این تمام ماجرا نیست. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اخیراً لایحه‌ای را امضاء کرده است که نظارت بر روی کاربران اینترنت محلی را سفت و سخت‌تر کرده و اینترنت کشور را از جهان جدا خواهد کرد. محدود کردن دسترسی کاربران به VPN و در مقیاس بزرگ‌تر دسترسی به اینترنت جهانی پروژه‌ای است که در حال عملی شدن است. این موضوع برای کاربران روسی که قصد دسترسی به اینترنت آزاد را دارند، خبر خوبی نیست. آن‌ها حالا مجبور خواهند بود به سرویس‌دهنده‌های کوچک‌تر VPN روی بیاورند که هنوز توسط دولت مسدود نشده‌اند، البته تضمینی هم وجود ندارد که در آینده این سرنوشت نصیب آن‌ها نیز نشود.

منبع: سخت افزار مگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.