رونمایی از پردازنده ۱۶ هسته ای AMD

کمیته رکن چهارم – شرکت AMD در زمان برگزاری اجلاس خود از نسل جدید پردازنده‌های خود مجهز به ۱۶ هسته رونمایی کرد.

کنفرانس AMD در جریان E3 2019 حتی به مراتب غنی‌تر از کنفرانس این شرکت در کامپیوتکس ۲۰۱۹ بود. این شرکت ابتدا ب معرفی پردازنده Ryzen 9 3950X پرداخت.

پرچمداری از جنس ZEN با نام Ryzen 9 3950X

لیزا سو، مدیر عامل کمپانی AMD به صورت رسمی پردازنده پرچمدار Ryzen 9 3950X را به لیست پردازنده های Ryzen 3000 افزود؛ این پردازنده در حالی معرفی شد که تا پیش از این گمانه زنی و شایعاتی در مورد آن مطرح شده بود. پردازنده Ryzen 9 3950X دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی بوده و با قیمت ۷۵۰ دلار آمریکا به فروش خواهد رسید. فرکانس افزایشی یا Boost در این مدل تا ۴٫۷ گیگاهرتز افزایش یافته و در لیتوگرافی ۷ نانومتری تولید شده است.

سخت‌افزار مذکور که از ماه سپتامبر راهی بازارهای جهانی خواهد شد، با برخی از اکستریم‌های اینتل رقابت خواهد کرد؛ به گفته AMD این پردازنده رقیب Core i9-9960X است؛ هر چند که منتظر معرفی سری جدید پردازنده‌های Intel Xtreme Core هستیم چرا که می‌دانیم آن‌ها به زودی رونمایی شده و اینتل برای این منظور تولید مدل‌های SkyLake-X را متوقف کرده است.

پردازنده AMD Ryzen 9 3950X را می توان اولین تراشه MSDT جهان دانست که تا ۱۶ هسته فیزیکی و ۳۲ رشته منطقی را در اختیار سیستم و کاربران خانگی قرار می دهد؛ پس کاربرد آن چیزی فراتر از بازی است. این پردازنده از ۲ چیپ ۸ هسته‌ای بر روی یک PCB به همراه یک کنترلر I/O مجزا تشکیل شده است. این محصول با فرکانس پایه ۳٫۵ گیگاهرتزی معرفی گشته وAMD  برای افزایش کارایی حافظه های کش را در سری ریزن ۳۰۰۰ تا ۲ برابر افزایش داده است.

پردازنده مورد بحث ۷۲ مگابایت حافظه کش مجهز بوده و بد نیست بدانید که به گفته AMD توان حرارتی آن به ۱۰۵ وات می‌رسد که برای یک پردازنده ۱۶ هسته‌ای رقم مناسبی به نظر می رسد. این قطعه از ارتباط لحیم در سطح IHS با پردازنده بهره برده و AMD تایید کرده است که در صورت بالا بردن فرکانس، توان حرارتی افزایش پیدا می‌کند.

کنترلر داخلی پردازنده (PCH) می‌تواند از ۲۴ مسیر PCI-E 4.0 پشتیبانی کرده و این مقدار در چیپست اصلی مادربرد ۱۶ عدد است. یک ارتباط مستقیم به اولین اسلات PCI Express x16 و PCI Express x4 از پردازنده وجود دارد که در مادربردهای X570 عملی می‌شود.

رونمایی از پردازنده 16 هسته ای AMD
منبع: سخت افزار مگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.