تشخیص تهدیدات بیولوژیکی در شرایط واقعی

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا پروژه سیگما پلاس خود را به منظور تشخیص تهدیدات شیمیایی، رادیویی، بیولوژیکی و هسته‌ای با موفقیت در شرایط واقعی آزمایش کرد.

 در مسابقات اتومبیل‌رانی سال ۲۰۱۹، حدود ۳۰۰ هزار نفر تماشاچی در پیست ایندیانا پلیس ۵۰۰ (Indianapolis 500) حضور داشتند. در پشت صحنه‌ی برگزاری این رقابت، شبکه‌ای از حسگرهای پایدار و مختلف وجود داشت. این تجهیزات در زمان واقعی نیروهای امنیتی را نسبت به هرگونه تهدید بالقوه‌ای مانند سلاح کشتارجمعی و انتشار مواد شیمیایی آگاه می‌کردند.

شبکه‌ی مذکور در واقع اولین نمونه‌ی یکپارچه‌سازی شده و عملیاتی پروژه‌ی سیگما پلاس (+SIGMA) سازمان دارپا و حسگرهای تولید شده توسط دفتر مقابله با سلاح کشتارجمعی (CWMD) وزارت امنیت داخلی آمریکا به حساب می‌آید.

هدف پروژه‌ی سیگما پلاس توسعه حسگرهایی بود که بتوانند تهدیدات شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی، هسته‌ای و انفجاری در محیط را شناسایی کنند. همچنین نمونه ایجاد شده توسط دفتر یاد شده نیز امکان تشخیص خطرات بیولوژیکی را فراهم می‌آورد. ترکیب تجهیزات دارپا و دفتر یاد شده، شبکه‌ای قدرتمند و مقیاس‌پذیر از پروژه‌ی سیگما پلاس را به نمایش گذاشت.

مارک وِرُبل (Mark Wrobel)، مدیر برنامه سیگما پلاس در دفتر علوم دفاعی دارپا گفت:

 مسیر ایندیانا پلیس ۵۰۰، محلی بسیار خوب برای نمایش تهدیدات مختلف در همه زمینه‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی است. شبکه یاد شده در زمان واقعی نسبت به تهدیدات احتمالی هشدارهایی را روی نقشه‌ی دیجیتالی محیط به نمایش می‌گذارد؛ بنابراین کارمندان امنیتی با دقتی بسیار بالا می‌توانند نوع و محل خطر موجود را شناسایی کنند.

 

سازمان دارپا در سال ۲۰۱۸، نمونه داده‌های هوایی را با استفاده از حسگر شناسایی تهدید شیمیایی به نام «ChemSIGMA»، از پیست مذکور جمع‌آوری کرد. این سازمان سپس آزمایشی را برای بررسی عملکرد تشخیص مواد و گازهای شیمیایی انجام داد و به صورت کنترل شده آن را در محیط رها کرد.

با توجه به بازخورد مثبت و موفقیت‌آمیز بودن اقدامات گذشته، دارپا تصمیم گرفت نمونه‌ی کاملی از شبکه‌ی آن را در ایندیانا پلیس ۵۰۰ پیاده‌سازی کند. هدف از این کار بررسی عملکرد سامانه و ایجاد یک محیط آزمایشی در شرایط واقعی بود تا بتوان شرایط را در محیط‌های پیچیده‌ی واقعی بهتر درک کرد و سامانه را بهبود داد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.