نظریه آژانس جدید فضایی پنتاگون

کمیته رکن چهارم – آژانس فضایی جدید پنتاگون، نظریه خود را درمورد آینده بیان کرد. براساس سند منتشر شده از سوی آژانس توسعه فضایی (SDA) در ماه جولای ۲۰۱۹، نسل جدید معماری فضایی وزارت دفاع آمریکا متشکل از چندین لایه در اطراف شبکه‌ای کوچک از ماهواره‌های ارتباطی است.

درخواست اطلاعاتی (RFI)، منطبق با پیشینه اولیه ظاهر معماری جدید ماهواره‌ای و نحوه مشارکت بخش تجاری در این پروژه خواهد بود.

آژانس توسعه فضایی، یک نهاد جدید است که پنتاگون آن را کمتر از ۴ ماه پیش به عنوان بخش پیشنهادی دولت ترامپ برای سازماندهی مجدد ساختار فضایی نظامی تأسیس کرده است. هدف اولیه این آژانس، توسعه نسل آینده معماری فضایی برای ماهواره‌های نظامی در مقابل علاقه روزافزون دشمنان به فضا است.

در درخواست اطلاعاتی منتشر شده در وب‌سایت فرصت‌های تجاری فدرال آمده است:

 در عصر رقابت قدرت بزرگ تجدید شده با چین نوظهور و روسیه بلندپرواز، حفظ منافع فضایی برای پیروزی در رقابت‌های بلندمدت راهبردی امری ضروری است؛ این دشمنان احتمالی در حال توسعه و نمایش تهدیدات چنددامنه روی امنیت ملی، بسیار سریع‌تر از واکنش ما براساس توانایی‌های فضایی هستند.

 

آژانس یاد شده، خواستار معماری جدید برای تأمین ۸ قابلیت اساسی مشخص شده در گزارش پنتاگون در سال ۲۰۱۸ شد. علاوه بر این، وزارت دفاع به دنبال توسعه توانایی بازدارندگی، آگاهی موقعیتی فضایی، زیرساخت زمینی منعطف حمایت از فضا، سیستم‌های فرماندهی و کنترل و نظارت جهانی با قابلیت هوش مصنوعی است.  

معماری ادراکی آژانس توسعه فضایی، از چندین لایه ساخته شده است که هر کدام به حداقل یکی از ۸ قابلیت اساسی کمک می‌کنند. این لایه‌ها عبارتند از :

•    لایه حمل و نقل فضایی : یک شبکه جهانی که داده‌ها و ارتباطات را به‌صورت ۲۴ ساعته فراهم می‌کند.

•    لایه ردیابی : این لایه ردیابی، هدف‌گیری و هشدار پیشرفته تهدیدات موشکی را فراهم می‌کند.

•    لایه محافظ : این لایه، موظف به حفاظت از اهداف مهم تعیین شده زمانی را در تمام شرایط آب و هوایی است.

•    لایه بازدارنده : این لایه، آگاهی موقعیتی فضایی و شناسایی و ردیابی اهداف در فضا را برای کمک به ماهواره‌ها در جلوگیری از برخوردها فراهم می‌کند.

•    لایه هوانوردی : این لایه وظیفه موقعیت‌یابی متناوب، خدمات ناوبری و زمان‌بندی را در صورت در دسترس نبودن یا مسدود شدن موقعیت‌یاب جغرافیایی برعهده دارد.

•    لایه مدیریت جنگی : یک شبکه تقویت شده ارتباطی، فرماندهی و کنترل به کمک هوش مصنوعی است که موظف به انجام کارها و اولویت‌بندی به‌صورت خودکار و پردازش و انتشار بدون هزینه روی صفحه را فراهم می‌کند.

•    لایه پشتیبان : تسهیلات زمینی کنترل و فرماندهی و پایانه‌های کاربری، به همراه خدمات راه‌اندازی با واکنش سریع.

هدف فوری آژانس توسعه فضایی، توسعه لایه حمل و نقل متشکل از شبکه‌ای برای ارتباطات و داده‌ها در مدار نزدیک زمین است. همانطور که آژانس پیشتر نیز اعلام کرد، این تلاش به‌شدت روی برنامه «بلک جک» (Blackjack) دارپا – پروژه‌ای که لایه حمل و نقل اولیه را با صورت فلکی متشکل از۲۰ ماهواره ایجاد خواهد کرد – تکیه دارد. آژانس، خواستار ایجاد صورت فلکی فرعی اطراف برنامه بلک جک در راستای برآوردن نیازهای شناسایی شده مانند هدف‌گیری، هشدارهای دفاع موشکی، تثبیت موقعیت جایگزینی، خدمات ناوبری و زمان‌بندی و غیره است. این شبکه و زیرمجموعه‌های مرتبط، به واسطه انبوهی از ماهواره‌های کوچک تشکیل خواهد شد که هر یک ۵۰ تا ۵۲۰ کیلوگرم وزن دارند.

نسل آینده معماری فضایی، اولین درخواست اطلاعاتی است که آژانس توسعه فضایی به عنوان یک مورد کوتاه منتشر کرده است و زمینه مشارکت بخش تجاری را در این زمینه فراهم می‌کند. این سازمان به‌طور خاص، به دنبال فهمیدن این موضوع است که چه توانایی‌ها و مفاهیمی را بخش تجاری روی باس ماهواره‌ها (satellite bus)، بارگیری، آپلیکیشن و راه‌اندازی‌های ماهواره‌ای مهیا خواهد کرد. به گفته سازمان، هر پیشنهادی باید حداقل در یکی از لایه‌های پیشنهاد شده قرار داشته باشد.

مقامات آژانس توسعه فضایی اظهار داشتند:

 آژانس تمایل دارد از سرمایه‌‎گذاری‌های ایجاد شده به‌وسیله بخش خصوصی در زمینه‌های فضایی و بهترین شیوه‌های صنعت (از جمله تکنیک‌های تولید انبوه برای اتوبوس‌های فضایی، حسگرها و پایانه‌های کاربر) استفاده کند.

 

سازمان همچنین به دنبال پیشنهاداتی برای موارد زیر است:

ظرفیت باربری‌های ارزان و کوچک که می‌توانند ارتباطاتی با پهنای باند بالا را بین ماهواره‌ها فراهم کنند.

 نرم‌افزاری که می‌تواند موشک‌های موجود در مدار نزدیک زمین را ردیابی کند.

نرم‌افزاری که می‌تواند جمع‌آوری، پردازش و انتشار حسگرهای فضایی مستقل و روش‌های جایگزین برای تثبیت موقعیت، ناوبری و زمان‌بندی را در صورت عدم دسترسی به جی‌پی‌اس تسهیل کند.

به علاوه، آژانس به نگرانی‌های صنعت در مورد حقوق داده‌ها، امنیت و حفاظت، روش‌های خرید و غیره نیز علاقه‌مند است.

در ایجاد معماری مذکور، هدف آژانس برای انطباق سریع و منعطف با تهدیدات و فناوری جدید است؛ بدین معنا که سازمان قصد دارد بروزرسانی‌هایی را در یک پنجره ۲ ساله ادغام کند. در حالیکه سرعت استفاده از معماری جدید در فضا از سوی آژانس توسعه فضایی هنوز مشخص نیست؛ اما تأکید دارد که به دنبال راهی برای نمایش آن در کمتر از ۱۸ ماه است.

آژانس توسعه فضایی قصد دارد ا در آینده نزدیک، جلاس «Industry Day» را برای ارتباط با بخش تجاری برگزار کند.

انتشار سند یاد شده در اواخر ماه ژوئن ۲۰۱۹ کمی پس از استعفای فرد کندی (Fred Kennedy)، مدیر آژانس توسعه فضایی اتفاق افتاد. کنِدی، اولین مدیر آژانس پس از شکل‌گیری آن در ماه مارس ۲۰۱۹ بود که ابتدا به‌وسیله پاتریک شاناهان (Patrick Shanahan)، وزیر دفاع به این مقام منتصب شد. درِک تورنیر (Derek Tournear)، دستیار فضایی در اداره معاونت دفاعی برای تحقیق و مهندسی به عنوان مدیر جدید آژانس انتخاب شده است. پیش از پست معاونت، تورنیر مدیر مرکز تحقیق و توسعه اطلاعاتی هریس اسپیس۱ بود. او همچنین در پروژه‌های سازمان های دارپا و ای‌آرپا حضور داشته است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت که استعفای کنِدی تغییری در روند فعالیت‌های آژانس ایجاد نخواهد کرد.

درنتیجه، می‌توان گفت که ارتش ایالات متحده به دنبال تلاش‌های بیشتر در حوزه فضایی است. علاوه بر ایستادگی آژانس توسعه فضایی، دولت ترامپ خواستار ایجاد نیروهای فضایی به عنوان بازوی ششم ارتش آمریکا است که در نیروی هوایی مستقر خواهند شد. در حالیکه کمیته خدمات مسلح مجلس سنا نظریه نیروهای فضایی را قبول دارد، کمیته خدمات مسلح خانه نمایندگان سپاه تفنگداران فضایی را پیشنهاد داد که شاخه‌ای مستقل از ارتش نخواهند بود.


  1. Harris Space and Intelligence research and development
منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.