جریمه میلیارد دلاری فیسبوک

کمیته رکن چهارم – به‌دلیل یکی از رسوایی‌های بی‌شمار امنیتی فیسبوک، این شبکه اجتماعی ۵ میلیارد دلار جریمه می‌شود.

کمیسیون تجارت فدرال (FTC) اعلام کرده است با فیسبوک بر سر ماجرای رسوایی کمبریج آنالیتیکا به توافق رسیده است. این کمیسیون اعلام کرده است که فیسبوک جریمه‌ای ۵ میلیارد دلاری پرداخت خواهد کرد. این مبلغ بیشترین میزان جریمه‌ایست که تا امروز این کمیسیون برای کمپانی‌های تکنولوژی اعمال کرده است.
این خبر اوج تحقیقاتی است که در حدود یک سال و نیم در رابطه با فیسبوک انجام گرفته بود و در طول این تحقیقات مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران این شبکه اجتماعی، در یک جلسه جنجالی برای شهادت در کنگره ظاهر شد. فیسبوک در ماه اپریل سال جاری تصمیم گرفت تا ۳ میلیارد دلار سرمایه خود را جهت پرداخت جریمه احتمالی کنار بگذارد. اما به نظر می‌رسد اکنون آنها باید راهی پیدا کنند تا ۲ میلیارد دلار دیگر نیز جهت پرداخت مابقی جریمه بدست آید.
رسوایی کمبریج آنالیتیکا شامل دسترسی یک شرکت مشاوره سیاسی به اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک بود. گفته شده این اطلاعات جهت تغییر روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا استفاده شده است. اگرچه این رسوایی احتمالاً بزرگترین و مشهورترین نقض حریم خصوصی فیسبوک در تاریخ بوده، اما این شرکت پیش از این و حتی پس از ماجرای کمبریج آنالتیکا با موارد متعدد دیگری که مرتبط با امنیت کاربران درگیر بوده است. هنوز مشخص نیست که آیا تحقیقات دیگری در رابطه با این ماجراها در جریان است و فیسبوک با جریمه دیگری مواجه خواهد شد یا خیر.
اگرچه این جریمه ۵ میلیارد دلاری بزرگترین مبلغ جریمه در تاریخ جرایم وضع شده توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا می‌باشد، اما در مقایسه با دومین جریمه بزرگی که FTC در رابطه با یک شرکت فناوری صادر کرده است نیز غیرقابل قیاس می‌باشد. چرا که در رتبه دوم و در سال ۲۰۱۲ شرکت گوگل تنها به پرداخت ۲۲٫۵ میلیون دلار موظف شده بود. البته باتوجه به نگرانی‌ها روزافزون در رابطه با امنیت اطلاعات کاربران در شبکه‌های اجتماعی بعید نیست که به‌زودی شاهد شکسته شدن رکورد جریمه فیسبوک باشیم.

 

منبع: سخت افزار مگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.