تقویت دفاع پنتاگون با فناوری بلاکچین

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا به سفارش پنتاگون در حال تحقیق روی ۲ پروژه‌ی مختلف در زمینه بلاک‌چین است.

پنتاگون به تازگی جزئیات نقشه راه ۴ ساله‌ی خود را در رابطه با استفاده از فناوری توزیع شده به منظور تقویت امنیت سایبری منتشر کرد. این نقشه راه «راهبرد مدرن سازی دیجیتالی وزارت دفاع آمریکا: طرح راهبردی مدیریت منابع اطلاعاتی پنتاگون سال مالی ۲۰۱۹- ۲۰۲۳» نام دارد.

بر اساس سند بالا سازمان دارپا روی ۲ پروژه بلاک‌چین مختلف در زمینه امنیت سایبری تحقیق می‌کند.

اولین پروژه به ارتباطات مربوط می‌شود. دارپا قصد دارد روش‌هایی کاملاً جدید به منظور برقراری ارتباطات حساس میان واحدهای مستقر و مرکز فرماندهی ایجاد کند. سامانه ارتباطی بلاک‌چین همچنین به منظور برقراری رابطه میان مأموران اطلاعات و خود پنتاگون به کار گرفته خواهد شد.

دومین پروژه نیز به طور کامل روی امنیت سایبری پایگاه‌های داده متمرکز است. مقامات دارپا توضیح دادند به کمک بلاک‌چین می‌توان یک رمزنگاری غیرقابل هک به وجود آورد.

وزارت دفاع آمریکا در گذشته نیز اعلام کرده بود فناوری بلاک‌چین برای استفاده در چندین پروژه‌ی مختلف مناسب است. در فوریه ۲۰۱۹ نیز یک کارگاه آموزشی ۲ روزه مرتبط با فناوری توزیع‌ شده راه‌اندازی کرد. در آن زمان پنتاگون اعلام کرده بود بلاک‌چین از ظرفیت‌های ویژه‌ی برای استفاده در سامانه‌های ذخیره‌سازی برخوردار است.

پنتاگون اعلام کرده بود:

 فناوری‌های پروتکل‌های توافق توزیع شده (distributed consensus protocols) به واسطه نقش پررنگی که در ارزهای دیجیتالی و بلاک‌چین ایفا می‌کنند، متحول شده‌اند. این فناوری‌ها روی امنیت، انعطاف‌پذیری ابزارهای ذخیره‌سازی حیاتی و محاسبات تأثیر قابل‌توجهی دارند.

 

پنتاگون در دسامبر سال ۲۰۱۸ نیز اعلام کرد می‌توان از بلاک‌چین برای بهبود روند امدادرسانی در زمان رخ دادن بلایای طبیعی بهره گرفت. واحد پشتیبانی از نیروها و بخشی از آژانس لجستیک دفاعی هم‌اکنون برای ردیابی نیازهای امدادی از سامانه‌های متمرکز بهره می‌گیرند.

جانشین واحد ساخت‌وساز و تجهیزات آژانس لجستیک دفاعی گفت:

 من می‌توانم ببینم بلاک‌چین در حوزه یاد شده چه کمک‌هایی به ما می‌کند. از بلاک‌چین می‌توان به‌منظور ردیابی مواد خاص خریداری شده از تولید کننده، سپردن آن به ناوگان حمل‌ونقل و تحویل گرفتن انبار، بهره گرفت. ما روی این فناوری تحقیق می‌کنیم و تا جایی که توانسته‌ایم در زمینه کارهایی که به واسطه آن می‌توان انجام داد، نظرات صنعت نسبت به آن، کاربرد آن در آینده، به کارگیری آن در زنجیره تأمین و شیوه بهره‌مندی از آن توسط دیگر صنایع، آگاه و هوشمند شده‌ایم.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.