بلک هت ۲۰۱۹؛ بروزرسانی ابزار مهندسی معکوس NSA

کمیته رکن چهارم – آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد، در بروزرسانی‌های آینده گیدرا، این ابزار از نسخه‌های جدید اندروید پشتیبانی خواهد کرد.

آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)،  در اوایل سال ۲۰۱۹، گیدرا (Ghidra)، نرم‌افزار مهندسی معکوس بدافزار خود را به صورت منبع باز منتشر کرد. از آن زمان تاکنون این برنامه به صورت منظم و همچنین با توجه به درخواست‌های کاربران در حال بروزرسانی شدن است.

برایان نایتون (Brian Knighton)، محقق ارشد آژانس امنیت ملی و کریس دلیکات (Chris Delikat)، رهبر گروه سایبری در « Research Directorate»، در زمان برگزاری اجلاس بلک هت ۲۰۱۹ (Black Hat 2019)، اعلام شد در طی چند ماه آینده یک بروزرسانی برای گیدرا عرضه می‌شود که امکان پشتیبانی از اندروید را به آن می‌دهد.

پیش از انتشار بروزرسانی مذکور، نسخه‌ی ۹٫۱ گیدرا ویژگی‌های جدیدی را برای افزایش دقت و کاهش زمان موردنیاز مهندسی معکوس بدافزار دریافت می‌کند.

نایتون و دلیکات توضیح دادند از زمان عرضه‌ی گیدرا، کاربران ۱۵۰ پیشنهاد مختلف را در زمینه‌ی بهبود آن ارائه دادند؛ اما تنها ۱۱۰ عدد آن‌ها پذیرفته و اعمال شد؛ زیرا تعدادی از آن‌ها باعث کند شدن گیدرا یا حتی تضعیف عملکرد در مهندسی معکوس می‌شدند.

کارشناسان توضیح دادند، گیدرا تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار مرتبه دانلود شده است. همچنین می‌توان به بیش از ۷۶۰ هزار مرتبه دریافت ویدئوهایی آموزشی استفاده از فریم‌ورک آن اشاره کرد.

مقامات مذکور توضیح دادند، در نسخه‌هایی که به صورت جداگانه پس از عرضه بروزرسانی ۹٫۱ منتشر می‌شود؛ امکان کار روی نسخه‌های جدیدی‌تر اندروید فراهم می‌آید. گیدرا هم‌اکنون نیز می‌تواند فایل‌های اجرایی نسخه‌های قدیمی اندروید یا بدافزارهایی که از فرمت «DEX» بهره می‌گیرند، بررسی کند؛ اما قابل فایل‌های اجرایی در نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل تغییر کرده‌اند.

پس از انتشار اندروید ۵، دستگاه‌ها از فرمت باینری لینوکس –ELF-  بهره می‌گیرند. گیدرا برای تحلیل این دسته از فایل با چالش بیشتری روبه‌رو است.

همچنین اعلام شد به زودی یک دیباگر (Debugger) برای گیدرا عرضه خواهد شد. این دیباگر حجم بیشتری از اطلاعات یک بدافزار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از طرفی به کمک آن امکان تحلیل پویای نرم‌افزار مخرب را فراهم می‌کند. به این معنی که مصرف‌کننده می‌تواند کدهای مخرب را در یک محیط کنترل شده اجرا کرده و به صورت زمان واقعی، تأثیر آن را مشاهده کند. این در حالی است که هم‌اکنون کاربران تنها به بستر تحلیل ایستا دسترسی دارند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.