بهبود محاسبات با تراشه های غول پیکر

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران آمریکایی با هدف بهبود هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تراشه‌ی محاسباتی دنیا را تولید کردند.

هر روزه با پیشرفت فناوری، تراشه‌های محاسباتی ابعاد کوچک‌تری به خود می‌گیرند، با وجود این عده‌ای از پژوهشگران به این قاعده اعتقاد نداشته و مسیری متفاوت را انتخاب کرده‌اند.

پژوهشگران استارت‌آپی آمریکایی به نام «کربراس سیستمز» (Cerebras Systems)، به تازگی نوعی تراشه هوش مصنوعی طراحی کرده‌اند که از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار است. این تراشه «WSE» (Wafer-Scale Engine) نام داشته و کمی از یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی کوچک‌تر است. برای نمونه لپ‌تاپ Dell XPS 13 دارای ابعادی حدود ۶۰ هزار میلی‌متر مربع (۳۰۴ در ۲۰۴ میلی‌متر) است.

با توجه به ابعاد ارائه شده WSE حدوداً ۵۶ برابر بزرگ‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی بوده و با توجه به‌اندازه‌ی خود قدرت محاسباتی بیشتری نیز ارائه می‌دهد. توان این تراشه تقریباً ۳ هزار برابر بالاتر از نمونه‌های موجود است و از پهنای باندی ۱۰ هزار برابر بزرگ‌تر بهره می‌برد.

هدف شرکت کربراس سیستمز از طراحی تراشه‌ی مذکور، تسریع فرآیند محاسباتی یادگیری ماشینی و تحقیقات هوش مصنوعی است که به واسطه چارچوب‌هایی مانند تنسورفلو (TensorFlow) و پی ترچ (PyTorch) انجام می‌گیرند.

در سطح ۴۶٫۲۲۵ میلی‌متر مربعی دستاورد یاد شده ۱٫۲ ترلیون ترانزیستور و ۴۰۰ هزار هسته‌ی بهینه‌سازی شده برای هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند. برای مقایسه می‌توان به بزرگ‌ترین تراشه گرافیکی با ابعاد ۸۱۵ میلی‌متر مربع اشاره کرد که تنها ۲۱٫۱ میلیارد ترانزیستور دارد. به علاوه توان محاسباتی WSE معادل ۱۰۰ پتابایت در ثانیه است.

تراشه WSE با هدف کاهش زمان موردنیاز برای تمرین مدل‌های هوش مصنوعی و انجام تحقیقات در حوزه‌های ناشناخته توسعه یافته است.

اندی هاک (Andy Hock)، رییس بخش مدیریت محصول کربراس توضیح داد که تراشه‌ی گرافیک فعلی از توانایی کافی برای پشتیبانی از قدرت محاسباتی موردنیاز برخوردار نیست و نمی‌تواند از یادگیری ماشینی به خوبی پشتیبانی کند. نبود قدرت پردازش کافی، آموزش و آزمایش مدل‌های هوش مصنوعی را طولانی ترکرده و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. قدرت محاسباتی تراشه‌ی مذکور می‌تواند محاسبات موردنیاز را در چندین دقیقه انجام دهد نه چند ساعت، روز یا ماه.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.