نیروگاه برق نقطه‌ای حساس در جنگ سایبری قرن ۲۱

کمیته رکن چهارم – برخی کشورهای درگیر جنگ‌های سایبری، حمله به نیروگاه‌های برق را هشداری به‌طرف مقابل می‌دانند.

به تازگی، روزنامه واشینگتن پست پیش از برگزاری اجلاس ۲۰۱۹ سران گروه ۲۰ (G20) در شهر اوزاکای ژاپن اعلام کرده بود که ایالات‌متحده دامنه حملات خود به نیروگاه‌های برق روسیه را گسترش داده است که نشان‌دهنده توان بالای دولت کنونی ایالات‌متحده در فضای سایبری بوده و نوعی هشدار به روسیه است. این روزنامه با اشاره به مقامات دولت سابق و فعلی، گفته بود عملیات آمریکا در فضای سایبری، واکنشی در برابر تلاش نافرجام روسیه برای نفوذ بدافزاری به نیروگاه‌های برق بوده است که در آینده می‌تواند عملکرد نیروگاه‌های برق، خطوط لوله نفت و گاز یا آب‌رسانی ایالات‌متحده را مختل سازد. حمله به نیروگاه‌های برق روسیه می‌تواند از هرگونه دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ جلوگیری نماید. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مطالب این روزنامه را خیانت مجازی و دروغ معرفی کرده بود. اما در پاسخ به سؤال فاکس نیوز مبنی اینکه آیا در جریان حمله به نیروگاه‌های برق روسیه در سال ۲۰۱۸ بوده یا خیر، اعلام کرده بود: «من ترجیح می‌دهم در این خصوص صحبتی نکنم، اما مطمئن باشید که همه‌چیز در دوران ریاست جمهوری من رخ‌داده است.»

 مقامات آمریکایی می‌گویند ایالات‌متحده از سال ۲۰۱۲ درحال‌توسعه نرم‌افزارهای اطلاعاتی برای نظارت بر شبکه انرژی روسیه بوده و اکنون نیز راهبرد آن تهاجمی شده است. میزان حملات سایبری افزایش‌یافته و روی کاشت ویروس و بدافزار در مراکز حساس متمرکزشده است. به اعتقاد آن‌ها، رویکرد تهاجمی می‌تواند هشدار خوبی به کشورهای مهاجم باشد تا پیش از حمله سایبری به ایالات‌متحده به عواقب کار خود فکر کنند. آن‌ها مدعی هستند ما می‌توانیم خسارات جدی به رقیب وارد کنیم بدون اینکه واقعاً کاری انجام دهیم. استقرار ناوهای جنگی نزدیک سواحل یک کشور نوعی هشدار از سوی ما است. اکنون نیز این حملات به نیروگاه‌های برق روسیه می‌تواند هشداری برای طرف مقابل باشد. کارشناسان آمریکایی مدعی هستند روسیه حملات سایبری گسترده‌ای به اوکراین، گرجستان و استونی تدارک می‌بیند. بااین‌حال چنانچه پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اقدامی در راستای حمله سایبری علیه روسیه صورت بگیرد می‌توان آن را هشدار و قابلیت بازدارندگی و مهندسی معکوس ایالات‌متحده تلقی کرد. 

دمیتری پسکوف (Dmitry Peskov) سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، در خصوص حملات سایبری گفته است: «شرکت‌ها و نیروگاه‌های برق روسیه همیشه در معرض حملات سایبری بوده و هستند. شرکت‌ها و سازمان‌های روسیه دائماً در تلاش هستند تا از هرگونه آسیب به نقاط حساس و اقتصاد روسیه جلوگیری نمایند. روسیه همیشه خواهان همکاری با جامعه بین‌الملل برای مقابله با جرائم سایبری بوده و پیشنهاد‌های بسیاری به مقامات آمریکایی داده است، اما نپذیرفته‌اند و معتقدند روسیه قصد دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ را دارد.» 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.