کشف بیش از ۱۷۰ برنامه مخرب و خطرناک در گوگل پلی استور!

کمیته رکن چهارم – به نظر می‌رسد پلی استور گرفتار برنامه‌های مخرب شده است. اگر به‌خاطر داشته باشید، ماه گذشته اعلام شد که برنامه محبوب CamScanner دارای یک الگوریتم تبلیغاتی مزاحم برای کاربران است و گوگل پس از این ماجرا این برنامه را از پلی استور حذف کرد.

حالا با گذشت چند هفته از این ماجرا، گزارشی توسط یکی از محققان نرم‌افزارهای مخرب در ESET منتشر شده است که خبر از وجود ۱۷۲ برنامه‌ی مخرب در گوگل پلی استور می‌دهد. لوکاس استفانکو با انتشار توئیتی عنوان کرده است که این بدافزارها تنها در ماه سپتامبر شناسایی شده‌اند.

این موضوع نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد که گوگل هنوز هم برای کشف برنامه‌هایی که ممکن است به کاربران آسیب بزنند نیاز به محققانی خارج از تیم خود نیاز دارد. این سری از برنامه‌های مخرب همگی در یک دسته قرار ندارند، بخشی از آنها دارای تبلیغات آزاردهنده هستند، برخی از آنها از کاربران کاهبرداری می‌کنند، تعدادی دیگر تبلیغات مخفی دارند و برخی دیگر سرویس‌های SMS با هزینه برای کاربران فعال می‌کنند و این تنها بخشی از خطرات برنامه‌های مخرب موجود در فروشگاه گوگل بوده است.

در تصویر زیر می‌توانید نوع مخرب بودن برنامه‌ها، تعداد آنها و تعداد دفعاتی که دانلود شده‌اند را مشاهده کنید:

برنامه‌ مخربی با بیش از ۳۰۰ میلیون بار نصب

بیشترین برنامه‌هایی که به عنوان بدافزار تشخیص داده شدند حالا از پلی استور حذف شده‌اند. با این حال هنوز نمی‌توان با اطمینان اعلام کرد که Google Play Store به‌طور کلی از وجود برنامه‌های مخرب پاک شده است. شاید شما در وضعیت امنی قرار داشته باشید، اما همچنان میلیون‌ها کاربر اندرویدی در خطر دریافت برنامه‌های مخرب است. چرا که با نگاهی دقیق‌تر به تصویر بالا می‌توانید مشاهده کنید که این بدافزارها در مجموع بیش از ۳۳۵ میلیون بار بر روی گوشی کاربران نصب شده‌اند و این اصلاً خبر خوبی نیست.

ممکن است که نیاز باشد گوگل یک بازنگری در روند ارائه برنامه‌ها در پلی استور داشته باشد و در صورت نیاز تعداد آنها را کاهش دهد. حتی می‌تواند دستورالعمل‌های دقیق‌تری برای بررسی و تأیید یک برنامه در فروشگاه خود ایجاد کند. تنها در این صورت است که ما می‌توانید از میزان نگرانی خود در استفاده از برنامه‌های اندرویدی کم کنیم.

منبع: سخت افزار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.