انتشار و خریدوفروش داده‌های جعلی در وب تاریک

کمیته رکن چهارم – کارشناسان امنیتی براین باورند داده‌هایی که به‌تازگی در وب تاریک به فروش گذاشته می‌شوند، جعلی بوده و به شهرت شرکت‌ها و سازمان‌ها لطمه می‌زنند.

به‌تازگی گروه تحقیقاتی Insikt Group شرکت ریکوردد فیوچر (Recorded Future) اعلام کرده است گردانندگان فروم‌های زیرزمینی تنها با چند صد دلار اقدام به پروپاگاندا و انتشار اطلاعات جعلی علیه رقبای خود می‌کنند. این نوع کلاه‌برداری در بسیاری از کشورهای اروپای شرقی توسط گروه‌های سایبری در وب تاریک مشاهده‌شده و اکنون نیز در آمریکا و دیگر بخش‌های اروپا رایج شده است. رومان سانیکوف (Roman Sannikov) تحلیلگر ریکوردد فیوچر می‌گوید: «این نوع عملیات سازمان‌دهی شده شهرت بسیاری در غرب پیداکرده و به خارج از اروپای شرقی نیز کشیده شده است.»

محققان این شرکت، یک شرکت جعلی ثبت کرده و از دو حساب کاربری مجزا استفاده کردند و با مراجعه به دو فروشنده در وب تاریک و صرف هزینه ۶۵۰۰ دلار خواستار تبلیغات و انتشار اخبار جعلی علیه یکی از این شرکت‌ها و انتشار اخبار و تبلیغات مثبت به نفع دیگری شدند. ارائه‌دهندگان اطلاعات جعلی در هر دو مورد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار اخبار و داده کرده و افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دادند. 

سانیکوف براین باور است: «کمپین‌هایی که اقدام به دروغ‌پراکنی و فروش داده‌های جعلی می‌کنند بسیار مخرب هستند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه با تأثیر روی افکار عمومی، اعتبار و حسن شهرت یک سازمان یا شرکت را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهند، حتی می‌توانند نرخ سهام را نیز دست‌کاری کنند.»

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.