هک بیولوژیکی با اینترنت اشیا

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران معتقدند در آینده می‌توان از باکتری‌ها به جای سخت‌افزارهایی مانند رزپری‌پای برای محاسبات بهره گرفت.

در حال حاضر پژوهشگران بسیاری در تلاش هستند تا به کمک باکتری‌ها و سلول‌های زنده محاسبات را انجام بدهند. به عبارت دیگر در تلاش هستند در سخت‌افزارهای محاسباتی تحول ایجاد کرده به جای سیلیکون از باکتری بهره بگیرند. برای مثال می‌توان به تحقیقات انجام گرفته بر روی DNA اشاره کرد.

رافائل کیم (Raphael Kim)  و استفان پوسلاد (Stefan Poslad)، پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن در تحقیقات جدید خود مطرح کردند که چگونه می‌توان از باکتری ای‌کویل (E.Coil) به مانند تراشه‌های رزپری بای (Raspberry Pi) بهره گرفت.

محققان شرح دادند:

 برنامه‌ریزی ابزارهای اورگانیک راحت نیست؛ اما زمانی که کمی بیشتر در رابطه با نحوه عملکرد DNA یاد بگیریم، فضای کاری ما بیشتر به آزمایشگاه‌های زیستی تبدیل خواهد شد.

 

پژوهشگران همچنین نحوه‌ی رخ دادن تحول یاد شده را توضیح دادند. در حال حاضر ابزارها و روش‌های آزمایشگاهی با ابعاد کوچک و میکروارگانیسم‌ها به راحتی در دسترس عموم قرار گرفته‌اند.

دانشمندان ادامه دادند:

 به سادگی می‌توان از طریق کانال‌های مختلف موجود در فضای مجازی، کیت‌های حمایتی را برای انجام آزمایش‌های مذکور خریداری کرد. باکتری‌ها، به خصوص ای‌کویل، ابزاری ایده‌ها برای پروژه‌های هک بیولوژیکی به حساب می‌آیند. ای‌کویل به سادگی به دست آمده، برنامه‌ریزی می‌شود و پایدار است.

 

اما سؤال اصلی این است که آیا مدیریت میکروب‌ها ایمن است؟ استاندارد صنعتی سلول‌های ای‌کویل ۱۲در آزمایشگاه آمینو (Amino lab)، نسبتاً بی‌خطر و قابل کنترل است. این باکتری‌ها به واسطه مهندسی ژنتیک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیماری‌زا نباشند.

باکتری مذکور را به سادگی می‌توان در آمریکا و بسیاری از نقاط اروپا خریداری کرد. با وجود این کیت‌های مبتدی آن هم‌اکنون در بازار وجود دارند و بیشتر از این که کاربردی باشند، آموزنده هستند. برای مثال کیت مهندسی عرضه شده توسط آمینو، توانایی تولید پروتئین را با رنگ‌های مختلف دارد. عده‌ای از محققان از این ویژگی به عنوان برنامه «Hello World»، اینترنت اشیا بیولوژیکی (Biotech IOT) یاد می‌کنند.

با وجود این که باکتری‌های مهندسی شده توانایی ارائه سامانه‌های ارتباطی را دارند، باید در نظر داشت آن‌ها همچنان موجودات بیولوژیکی هستند. در نتیجه امکان رخ دادن جهش‌های غیرمنتظره در آن‌ها وجود دارد. از طرفی با وجود این که استفاده از باکتری‌ها در اینترنت اشیا و ابررایانه‌ها فرصت‌های جدیدی را در مقابل محققان قرار می‌دهد؛ چالش‌های اخلاقی جدیدی را نیز به وجود خواهند آورد.

دانشگاه MIT نیز چندین سال قبل ادعا کرده بود زبان برنامه‌نویسی جدیدی را به وجود آورده است که امکان برنامه‌نویسی سلول‌های زنده مانند ای‌کویل را به کاربران می‌دهد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.