اسکایدلر، قدرتمندترین پهپاد خورشیدی جهان

کمیته رکن چهارم – محققان در حال طراحی نوعی پهپاد خورشیدی هستند که توانایی حمل بارهای سنگین را دارد.

لئوناردو (Leonardo)، پیمان‌کار دفاعی ایتالیا به تازگی اعلام کرد در حال طراحی نسل جدیدی از پهپادهای خورشیدی است که توانایی حمل ۳۲۶ کیلوگرم بار را دارد. اولین پرواز این پهپاد که اسکایدلر (Skydweller) نام دارد، در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

توسعه اسکایدلر در ابتدا توسط یک استارت‌آپ آمریکایی-اسپانیایی تأسیس شده توسط کارشناسان نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) شروع شد. این پهپاد اولین هواپیمای بدون سرنشین کاملاً برقی جهان خواهد بود که می‌تواند بارهایی با وزن بالا را در شعاع نامحدود جابه‌جا کند. همچنین از پایداری بسیار بالایی بهره می‌برد.

سخنگوی لئوناردو توضیح داد، «قوانین ترافیک بین‌المللی سلاح» (International Traffic in Arms Regulation) شامل اسکایدلر یاد شده نمی‌شود و این شرکت به عنوان شریک صنعتی اصلی آن فعالیت می‌کند. همچنین نقش پیمانکار فروش این محصول را در ایتالیا، انگلیس، هلند و ناتو بر عهده دارد. به کارگیری این پهپاد با قوانین صادرات اروپا مطابقت ندارد؛ بنابراین امکان برآورده کردن نیازهای تجاری و دولتی سرتاسر دنیا را به کاربران می‌دهد.

اسکایدلر بر پایه «سولار ایمپالس ۲» (Solar Impulse 2)، یک هواپیمای خورشیدی ساخته شده توسط مهندسان سوییسی، تولید شده است. ایمپالس ۲ در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، حدود ۱۷ پرواز موفق انجام داد.

پهپاد مذکور برخلاف نمونه‌های خورشیدی فعلی، در ارتفاعات متوسط پرواز می‌کند. این ویژگی باعث شده است بتوان روی آن حسگرهایی را نصب کرد که امکان انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط با ایستگاه‌های زمینی، در فواصل کوتاه‌تر فراهم شود.

با توجه به خریدار نظامی یا غیرنظامی اسکایدلر، می‌توان از آن در زمینه‌هایی مانند نظارت، ارتباطات، ناوبری، جمع‌آوری اطلاعات آب‌وهوا و بسیاری موارد دیگر بهره گرفت.

اولین فاز پروژه یاد شده تبدیل هواپیمای سرنشین دار سولار ایمپالس ۲ به نمونه‌ی خودمختار اسکایدلر در سال ۲۰۲۰ میلادی است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.