تله‌پورت اطلاعات در رایانه‌های کوانتومی

کمیته رکن چهارم – گروهی از پژوهشگران موفق به توسعه روشی شدند که امکان انتقال لحظه‌ای داده‌ها را در سامانه‌های کوانتومی فراهم می‌کند.

شرکت‌های بسیاری از سرتاسر دنیا مانند گوگل، مایکروسافت و IBM از چندین سال قبل شروع به تحقیق در زمینه رایانش کوانتومی کرده‌اند. برای نمونه گوگل در سال ۲۰۱۷ موفق شد اولین رایانه کوانتومی خود را به وجود آورد. این نوآوری یک سامانه پیش رو به حساب می‌آید که می‌تواند سرعت پردازش اطلاعات را نسبت به رایانه‌های فعلی تا حد زیادی افزایش بدهد. از طرفی عده‌ای از پژوهشگران معتقدند هر کشوری که زودتر به آن دست پیدا کند، به حاکم فضای سایبر تبدیل خواهد شد.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه‌های فنی دانمارک و بریستون انگلیس به تازگی ادعا کرده‌اند، برای اولین بار در جهان موفق شده‌اند اطلاعات را بین دو رایانه کوانتومی تله‌پورت کنند.

پژوهشگران برای دستیابی به هدف خود از مفهوم درهم تنیدگی کوانتومی (quantum entanglement) بهره گرفته‌اند تا بتوانند داده‌ها را در لحظه جابه‌جا کنند.

محققان توضیح می‌دهند که دستاورد آن‌ها احتمالاً به ساخت اینترنت کوانتومی منجر خواهد شد که دفاعی مطلق را از داده‌های سرتاسر جهان در برابر حملات سایبری به وجود می‌آورد.

دن لوولین (Dan Llewellyn)، رهبر پژوهشگران یاد شده اشاره کرد که برقراری یک پیوند درهم تنیدگی دبر سرتاسر دو تراشه در محیط آزمایشگاهی، به توسعه سریع‌تر رایانه‌ها و اطلاعات کوانتومی کمک خواهد کرد.

لوولین گفت:

اطلاعات در تک ذراتی کدگذاری می‌شوند که اندازه‌گیری و کنترل آن‌ها بسیار مشکل است.

ژیانگوی وانگ (Jianwei Wang)، یکی از پژوهشگران مذکور پیش‌بینی می‌کند:

در آینده‌ای نه چندان دور، سامانه‌های کوانتوم نوری و الکترونیکی کلاسیک با یکدیگر ادغام خواهند شد. این موضوع درهای جدیدی را برای ایجاد تراشه‌ای کاملاً بر پایه سیماس (CMOS) باز می‌کند که با شبکه‌های ارتباطی کوانتومی و فرآیندهای اطلاعاتی کاملاً سازگار است.

منبع:سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.