توسعه تراشه مولکولی به منظور ذخیره‌سازی اطلاعات روی DNA

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران آمریکایی به دنبال توسعه تراشه‌های مولکولی هستند که توانایی ذخیره‌سازی اطلاعات روی DNA را با دقتی بسیار بالا فراهم می‌کند.

شرکت آمریکایی رازول (Roswell Biotechnologies) به تازگی اعلام کرد موفق به ساختن اولین تراشه الکترونیکی مولکولی (Molecular Electronics chip) شده است. رازول برای دستیابی به این محصول از فناوری نیمه رسانه، ساختارهای نانو و حسگر بیولوژیکی استفاده کرد تا بتواند نمونه‌ای استفاده از تراشه‌های «CMOS» را توسعه بدهد.

تراشه مذکور تنها ۱۰۰ دلار قیمت داشته و می‌تواند با هزینه کمتر، سریع‌تر و با دقتی هم‌رده با آزمایش‌های کلینیکی، داده‌ها وراژن‌شناسی (Epigenetics) را، تنها در یک ساعت بخواند و تحلیل کند.

رازول، پیشگام توسعه بستر الکترونیکی مولکولی برای توالی سنجی دی‌ان‌ای (DNA Sequencing)، بودجه‌ای ۳۲ میلیون دلاری را برای این کار در نظر گرفت. قرار دادن حسگرهای بیولوژیکی روی تراشه، یک صرفه‌جویی اقتصادی ، دقت، قابلیت حمل و مقیاس‌پذیری بی‌سابقه را در این حوزه ارائه می‌دهد. اولین تراشه به منظور خواندن DNA طراحی شد؛ اما تراشه‌های آینده قابلیت تشخصی پروتئین و سایر پارامترهای زیستی را نیز خواهند داشت.

نوآوری رازول دارای قابلیت‌های مختلفی مانند تشخیص سریع و کم‌هزینه نشانه‌های زیستی متنوع است. همچنین امکان شناسایی عوامل بیماری‌زا (pathogen)، نظارت بر بیماری‌های عفونی و محیط و تشخیص نمونه‌های زیستی و گونه‌ها را دارد.

نوآوری رازول «اندسک سیستم» (ENDSeq System)  یا ابزار توالی سنجی الکترونیکی نانو (Electronic Nano-Device Sequencing) نام دارد. این سیستم می‌تواند توالی سنجی که تا پیش از این چندین روز به طول می‌انجامید را در مدت چند دقیقه انجام دهد.

رازول همچنین در تلاش است، یک ابزار خواندن داده را به منظور خواندن و نوشتن داده‌های دیجیتالی روی DNA توسعه بدهد.

پاول مولا (Paul Mola)، مؤسس و مدیرعامل رازول توضیح داد، این شرکت توانایی به کارگیری DNA برای ذخیره‌سازی اطلاعات در ابعاد اگزابایت را دارد. این شرکت تراشه CMOS طراحی کرده است که چند تریلیون «DNA readers» را در خود جای داده است. این تراشه می‌تواند توالی DNA، پروتئین‌ها و دیگری عوامل بیومتریک را با سرعت بسیار بالایی بخواند که در زمینه ذخیره‌سازی اطلاعات به کار خواهد آمد.

رشته‌های DNA می‌توانند ده‌ها ترابایت داده‌ها را در خود ذخیره کرده و چند ترلیون محاسبه موازی را انجام بدهند. رازول قصد دارد در طی ۲ سال آینده دستاورد خود را تجاری‌سازی کند. این وسیله می‌تواند سیگنال‌های دیجیتالی و شیمیایی را به صورت کامل پردازش کرده و برای خواندن و نوشتن به یکدیگر تبدیل نماید.

منبع:سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.