بزرگ‌ترین تهدید سیستم‌عامل macOS در سال ۲۰۱۹

کمیته رکن چهارم – کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی در خصوص بزرگ‌ترین تهدید کاربران سیستم‌عامل macOS در سال ۲۰۱۹ گزارشی ارائه دادند.

کارشناسان آزمایشگاه کسپرسکی با انتشار گزارشی از بدافزار شلِیر (Shlayer) به‌عنوان شایع‌ترین بدافزار سال ۲۰۱۹ برای کاربران سیستم‌عامل macOS یادکردند، به‌گونه‌ای که از هر ۱۰ کاربر یک نفر هدف این بدافزار قرار گرفته است. به گفته کارشناسان این آزمایشگاه نخستین گونه‌های این بدافزار در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ شناسایی شده و تاکنون ۳۲ هزار نسخه از این بدافزار و ۱۴۳ دامنه از سرورهای فرماندهی و کنترل آن کشف شده است. 

بدافزار شلیر یک نوع بدافزار چندمرحله‌ای است که کاربران سیستم‌عامل macOS را هدف قرار می‌دهد. این بدافزار با استفاده از یک تکنیک قدیمی دوساله دسترسی خود را افزایش می‌دهد و با غیرفعال کردن مکانیزم Gatekeeper، پیلودهای امضا نشده مرحله دوم را اجرا می‌کند. این بدافزار به‌عنوان فایل نصب جعلی نرم‌افزار Adobe Flash Player، مانند بسیاری دیگر از خانواده‌های مخرب پلتفرم مک، توزیع‌شده است. نسخه‌های جدیدتر شلیر نیز از نصب کننده مخرب Adobe Flash استفاده و از طریق آگهی‌ها و تبلیغات مخرب سایت‌های قانونی توزیع می‌شوند. شلیر تاکنون درمیان لینک‌ها و توضیحات ویدئوهای یوتیوب و ویکی‌پدیا نیز مخفی‌شده است.  

 

بیشترین قربانیان این بدافزار در کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا بوده است. 

 

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.