تأکید بر همکاری دولت‌ها در حوزه امنیت سایبری در کنفرانس سایبرتک ۲۰۲۰

کمیته رکن چهارم – کارشناسان امنیت سایبری در هفتمین کنفرانس سالانه سایبرتک ۲۰۲۰ بر همکاری دولت‌ها در رسیدن به هماهنگی سایبری تأکید کردند.

کارشناسان امنیت سایبری در هفتمین کنفرانس سالانه بین‌المللی سایبرتک در تل‌آویو از کشورهای جهان خواستند تا برای دستیابی به یک اکوسیستم جامع نظارت و هماهنگی سایبری جهانی با بخش خصوصی، ارگان‌های غیردولتی و متخصصان همکاری کنند. محققان درمورد عملکرد انفرادی در برابر ناامنی سایبری هشدار دادند.

صدها شرکت امنیت سایبری از کشورهای مختلف در ماه ژانویه ۲۰۲۰ در تل‌آویو گردهم آمدند تا نوآوری‌های خود را در زمینه خنثی‌سازی جرایم سایبری در این کنفرانس نشان دهند. در این رویداد منحصر به‌فرد، تصمیم‌گیرندگان، مقامات دولتی، مدیران صنعت، کارآفرینان، صندوق‎های اصلی سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران و محققان حضور دارند.

یک نمایشگاه بزرگ همزمان با کنفرانس برگزار شد که در آن شرکت‌های برجسته جدیدترین پیشرفت‌های خود را در حوزه‌های یادگیری عمیق، هوش مصنوعی، محاسبات ابری و کوانتومی و بلاک‌چین در مقابله با هک به نمایش گذاشتند.

در این کنفرانس همچنین توجه ویژه‌ای به تهدیدات سایبری روی بخش انرژی شد، زیرا مهاجمان ابزارهای پیشرفته‌تری برای کنترل زندگی اجتماعی ابداع کنند؛ حتی اگر اتصال بیش از حد در یک فضای متغیر فناوری اجتناب‌ناپذیر شود.

یووال اشتینیتز (Yuval Steinitz)، وزیر انرژی اسرائیل از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از دولت‌ها خواست تا از هوش مصنوعی برای جلوگیری از تروریسم هسته‌ای استفاده کنند.

اشتینیتز گفت :

«در آینده نزدیک پدافند سایبری باید از هوش مصنوعی استفاده شود؛ باید روی حفاظت از نیروگاه‌های هسته‌ای در سراسر جهان بیشتر تأکید کنم. زیرا آسیب‌های ناشی از حملات روی راکتورهای هسته‌ای فراتر از تصور هستند. کشورهای مهاجم می‌توانند سیستم‌های مهم دیگر کشورها مانند : ارتباطات و حمل و نقل تخریب کنند.»

وی خاطرنشان کرد :

«اگر مجرمان سایبری بتوانند سیستم‌های بخش انرژی مانند : نیروگاه‌های خورشیدی، انتقال برق و زنجیره‌های آبرسانی را مختل کنند، فاجعه‌ای بزرگ رخ می‌دهد.»

چند ماه پیش، با شناسایی یک حمله احتمالی بسیار پیشرفته روی نیروگاه‌ها با هدف کنترل و خرابکاری سیستم‌های اسرائیل، اشتینیتز شروع به ساخت آزمایشگاه سایبری انرژی در بئرشبع، پایتخت سایبر در منطقه جنوبی اراضی اشغالی کرد.

ییفتا رون‌تال (Yiftah Ron Tal)، رئیس شرکت برق اسرائیل اعلام کرد که با پیچیده‌تر شدن حملات، اهمیت دفاع در برابر آنها نیز افزایش می‌یابد. به گفته رون‌تال، آینده بخش انرژی در شبکه‌های هوشمند غیرمتمرکز قدرت برای امنیت بهتر سایبری نهفته است. وی با پیش‌بینی اینکه ۸۰ درصد از مصرف انرژی و خرده فروشی تا سال ۲۰۴۰ مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار خواهد گرفت، تأکید کرد که هر سطح در معرض نور خورشید می‌تواند انرژی تولید کند.

رئیس شرکت برق اسرائیل اظهار داشت :

«هر خانواده از طریق یک سیستم غیرمتمرکز می‌تواند برای نیازهای خود نیرو تولید کند و مازاد آن را با نشانه‌های دیجیتالی به شرکت برق بفروشد. این افراد هم مصرف‌کننده برق، هم خرده‌فروش خواهند بود. هر خانه، شبکه سیستم خود را خواهد داشت.»

او ادامه داد :

«در آینده یک سیستم برق چندبعدی و بخشی، تمام دستگاه‌ها را به هم متصل می‌کند که اینترنت برق (IoE) نام دارد. از طریق یک پلتفرم بین‌المللی زنجیره‌ای، هر مصرف‌کننده برق به اینترنت متصل می‌شود و پرداخت‌ها به عنوان نشانه‌های ارزهای مجازی وات‌کوین (Wattcoin) قدرت خرید یک میلیارد انسان در هر ۵ قاره را بالا می‌برند.»

به گفته کارشناسان، فناوری بلاک‌چین به دلیل تغییرپذیری، عدم تمرکز، امنیت بالا، قابلیت ردیابی و ویژگی‌های محافظت از داده محبوبیت جهانی کسب کرده است. با این حال رون‌تال هشدار داد که این فناوری به تنهایی کافی نیست، زیرا در محیط‌های سایبری مدرن در هر ثانیه روی سیستم‌های انرژی ۱۱ هزار حمله اتفاق می‌افتد.

این مقام صهیونیستی خطاب به حاضران در دومین کنفرانس بزرگ سایبری در جهان – پس از ایالات متحده – گفت که سطح حمله بی‌پایان است؛ مرز بین فناوری اطلاعات و فناوری عملیاتی مشخص نیست و سیستم‌های قدیمی دیگر منحصربه‌فرد نیستند. اکنون زمان همکاری در حوزه اطلاعات تهدید در جهان است.

ییگال اونا (Yigal Unna)، مدیرکل اداره سایبری ملی اسرائیل در کنفرانس سایبرتک در تل‌آویو توضیح داد : «ناامنی سایبری ششمین شاخص خطرناک در زندگی انسان است. اکوسیستم هرگز تا به امروز اینگونه پیچیده و خطرناک نبوده، اما ما ابتکارات ملی برای ضمانت امنیت سایبری مانند خط مستقیم ۱۱۹ داریم که از طریق آن شهروندان اسرائیلی می‌توانند زمانی که احساس ناامنی کردند تماس بگیرند. ما سریعاً پاسخ می‌دهیم و روی خطرات سایبری ناشی از حملات در جهان نظارت داریم.»

به گزارش شرکت تحقیقاتی گارتنر (Gartner)، در حالیکه هیچ مکانیسم دفاع سایبری نمی‌تواند امنیت ۱۰۰ درصدی را در اینترنت تضمین کند، اما اسرائیل با ۹۵ درصد امنیت سایبری در صدر جهان قرار دارد. براساس اطلاعات بلومبرگ، بیش از ۵۴۰ شرکت فناوری اطلاعات اسرائیلی با تخصص در حوزه امنیت سایبری به ۴۶ درصد تولید ناخالص داخلی در صادرات کمک می‌کنند. این صنعت در اواخر دهه ۸۰ به‌وجود آمد و به مقصد جهانی برای امنیت وب تبدیل شد.

رویداد سایبرتک، ۷ سال پیش به‌وسیله امیر راپاپورت (Amir Rapaport)، روزنامه‌نگار سابق نظامی در اراضی اشغالی تأسیس شد؛ این کنفرانس، بزرگ‌ترین رویداد امنیت سایبری در جهان پس از ایالات متحده محسوب می‌شود. به گفته راپاپورت، رشد سریع صنعت سایبری و رویداد سایبرتک نشان می‌دهد که سایبر منجر به یک انقلاب تاریخی و درنهایت تغییر اقتصاد جهانی و کل نژاد بشر خواهد شد.

این روزنامه‎نگار سابق اسرائیلی خاطرنشان کرد :

«شرکت‌های اسرائیلی با توسعه فن‌آوری‌های جدید سایبری نقش مهمی در این انقلاب دارند. سابقه جدید هیئت‌های بین‌المللی در سایبرتک، نشان دهنده نحوه وقوع انقلاب سایبری است.»

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.