توسعه ذهن روی تراشه با معماری ۳ بعدی

کمیته رکن چهارم – مهندسان و زیست شناسان آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور آمریکا (LLNL) به تازگی موفق شدند یک «ذهن روی تراشه ۳ بعدی» (۳D brain-on-a-chip) به وجود آورند. این تراشه می‌تواند فعالیت‌های صعبی سلول‌های زنده مغز را ثبت کند. این دستاورد پیشرفت بزرگی در زمینه بازسازی مغز انسان در خارج از بدن به حساب می‌آید.

پژوهشگران توضیح دادند ایجاد آرایه میکروالکترود ۳ بعدی، به آن‌ها اجازه می‌دهد صدها هزار نورون زنده انسان، شبکه  و ارتباطات میان آن‌ها را در یک ژل ۳ بعدی نگهداری کنند. پژوهشگران با استفاده از این فناوری موفق شدند به صورت غیرتهاجمی به مدت ۴۵ روز فعالیت نورون‌ها را به طور کامل ثبت کنند.

پژوهشگران شرح دادند به کمک تراشه بالا جنگجویان می‌توانند به مقابله با عوامل شیمیایی، بیولوژیکی، بیماری‌ها، عفونت‌ها و سموم محیطی بپردازند و نسبت به آن‌ها آگاه شوند. همچنین احتمالاً دیگر نیازی نخواهد بود برای تحقیق پیرامون یک دارو جدید روی مدل‌های حیوانی آزمایش صورت گیرد.

محققان همچنین توضیح دادند، حرکت به سوی معماری ۳ بعدی بسیار با اهمیت است؛ زیرا برخلاف نمونه‌های ۲ بعدی، پژوهشگران بهتر و دقیق‌تر می‌توانند عملکرد مغز را مورد مطالعه قرار داده و آن را تکرار کنند.

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.