آیا باید وب کم لپ تاپ را برای امنیت بپوشانیم؟

کمیته رکن جهارم – یکی از کلیدی ترین نکاتی که در رابطه با مقابله با سو استفاده های سایبری مطرح شده، پوشاندن وب کم لپ تاپ یا رایانه برای جلوگیری از هک شدن و لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی کاربران است.

مجله سخت افزار: در سال های اخیر به دلیل افزایش بسیار زیاد حملایت سایبری، مباحث مبارزه با سو استفاده های اینترنتی نیز به صورت گسترده در رسانه ها منتشر می شود. یکی از کلیدی ترین نکاتی که در رابطه با مقابله با سو استفاده های سایبری مطرح شده، پوشاندن وب کم لپ تاپ یا رایانه برای جلوگیری از هک شدن و لو رفتن تصاویر و اطلاعات شخصی کاربران است.

شاید در برخی مقالات خوانده باشید که این کار توسط بسیاری از افراد مشهور نیز انجام می شود. برای مثال تصاویری از مارک زاکربرگ موسس فیسبوک، ادوارد اسنودن و حتی جیمز کومی رییس سابق FBI منتشر شده که در آن ها وب کم لپ تاپ های موجود در محل کار همگی با یک برچسب پوشانده شده اند. اما آیا پوشاندن وب کم واقعا باعث افزایش امنیت کاربران خواهد شد؟

وب سایت Verge اخیرا ویدئویی در همین رابطه منتشر کرده و در آن از جنبه های مختلف به بررسی امنیت کاربران در صورت پوشاندن وب کم لپ تاپ می پردازد. در این ویدئو، تاد بیرزلی از موسسه امنیتی Rapid7 عنوان می کند که برای افرادی با موقعیت اجتماعی و شغلی رییس FBI و یا مدیرعامل فیسبوک و حتی افرادی که جزو فعالین حقوق بشر یا اشخاصی که مانند ادوارد اسنودن تحت پیگیردهای سنگین قضایی هستند، پوشاندن وب کم می تواند باعث افزایش سطح ایمنی آنها شود.

ین افراد به دلیل موقعیت خود با اطلاعات بسیار حساسی سر و کار دارند که لو رفتن آنها می تواند هزینه های سنگینی برای خود آنها و یا حتی در سطح بین المللی در بر داشته باشد. به خصوص آنکه هکرها می توانند شرایطی را ایجاد کنند که با وجود کنترل وب کم لپ تاپ کاربران و ضبط ویدئو و تصویر توسط آن، چراغ LED کنار وب کم روشن نشود و در واقع کاربر به هیچ عنوان از اتفاقی که برای وی در حال رخ دادن است نیز آگاه نخواهد شد.

اما کاربران عادی چطور؟ در واقع باید گفت پوشاندن وب کم برای کاربران عادی از نظر امنیتی تفاوت خاصی ایجاد نمی کند. کاربران عادی با اطلاعات محرمانه سر و کار ندارند و شاید گرفتن یک عکس یا چند دقیقه ویدئو از اتاق محل کارشان اتفاق عجیبی به حساب نیاید. هر چند برای برخی از کاربران در کشورهایی مانند ایران ممکن است به دلایل اخلاقی مشکلاتی ایجاد شود که البته چندان شایع نیست. مشکل دیگر آن است که شاید بتوان با پوشاندن وب کم مانع از عکس گرفتن یا فیلمبرداری به وسیله آن شد، اما همان طور که هکرها می توانند وب کم لپ تاپ را هک کنند، امکان هک کردن میکروفن دستگاه را نیز دارند و می توانند با همان شرایط به ضبط صدای محیط بپردازند.

البته اوضاع کمی پیچیده تر نیز می شود. فرض کنید یک کاربر با پوشاندن وب کم لپ تاپ خود کمی سطح ایمنی سایبری خود را افزایش داده، اما امکان پوشاندن دوربین تلفن هوشمند که احتمالا بیشتر از لپ تاپ و در موقعیت های بسیار متنوع تری در دسترس کاربران است امکان پذیر نیست؛ و می دانیم که دوربین ها و میکروفن تلفن های هوشمند نیز به همان سادگی لپ تاپ ها هک می شوند.

با این حال یک نکته که بدون شک با پوشاندن لپ تاپ توسط کاربران برای آنها به وجود می آید، کسب نوعی آگاهی امنیتی است. در واقع کاربرانی که وب کم لپ تاپ خود را می پوشانند در هنگام کار با رایانه همواره با این برچسب مواجه می شوند و به نوعی همیشه پیامی هشدار دهنده را روبروی خود مشاهده می کنند که به آنها یادآوری می کند باید بیشتر به امنیت خود در فضای سایبری اهمیت دهند و برای مثال کارهای دیگری همچون بروزرسانی نرم افزارهای ضد ویروس و یا مسدود کردن دسترسی اپلیکیشن ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

به صورت خلاصه می توان گفت شاید پوشاندن وب کم لپ تاپ نتواند سطح امنیتی کاربران عادی در فضای سایبری را آن طور که به نظر می رسد افزایش دهد، اما از نظر روانی تاثیر مثبتی بر روی رفتار کاربران گذاشته و همواره به آنها یادآوری می کند باید سایر پارامترهای امنیتی را نیز در نظر داشته باشند و به ایمن کردن خود در برابر حملات احتمالی اهمیت بیشتری دهند.
منبع: بهترینها

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.