هشدار حمله Lamphone – شنود مکالمات از راه دور با استفاده از نور لامپ

کمیته رکن چهارم – شاید کمی عجیب به نظر برسد اما محققان امنیتی نوع جدیدی از حملات شنود به نام “Lamphone” را شناسایی کرده اند که به هکرها امکان جاسوسی و شنود مکالمات در یک اطاق با استفاده از رصد نور لامپ “رشته ایی” را می دهد .

امروزه هکرها با سرعت بیشتری متدهای نفوذ خود را بهبود می بخشند و اکنون شاهد روش جدیدی از استراق سمع هستیم. ممکن است به این مسئله فکر کنید که چگونه همچین فرآیندی امکانپذیر است؟

در جواب این سوال باید بگویم که فقط با کمک یک لامپ رشته ایی کوچک این فرآیند امکان پذیر است. هکرها با رصد میزان نوری که از یک لامپ رشته ایی به بیرون ساطع می گردد می توانند مکالماتی که در نزدیکی آن لامپ رخ می دهد را شنود کنند – حتی از راه دور

یکی از محققان امنیتی سیستم جدیدی را برای استراق سمع از راه دور گزارش داده که به عنوان “Lamphone” نامگذاری شده است.

حمله “Lamphone” چگونه کار می کند؟

Lamphone نوعی حمله است که از محدوده های دور دست رخ می دهد. در این نوع حمله، مهاجمان به شناسایی ارتعاشات ناشی از لامپ های رشته ایی و بررسی تأثیر تغییرات فشار نور بر هوا می پردازند.

هنگامی که حرکات نوسانی یا به اصطلاح vacillationها به سطوح اهداف رسید، این امواج صوتی تغییر شکل داده و به سادگی امواج محیط را به سمت مهاجم سوق می دهند تا فرگمنت های مکالمات را جمع آوری کند. به گفته کارشناسان امنیتی این روش فقط زمانی ممکن است اعمال شود که قربانی در داخل اتاق مشغول مکالمه باشد.

خبر سایبری

مهاجمان برای بهره برداری از این متد شنود، به یک تلسکوپ احتیاج دارند. همچنین به یک سنسور الکترو نوری که در تلسکوپ نصب شده نیاز دارند تا نور را به یک جریان الکتریکی تبدیل کند.

Lamphone

علاوه بر این به یک مبدل آنالوگ به دیجیتال نیاز است تا خروجی سنسور را به یک سیگنال دیجیتال تبدیل کند و مهمتر از آن، لپ تاپی است که سیگنال های نوری ورودی را دریافت کرده و داده های صوتی جمع آوری شده را به صورت خروجی ارائه می دهد.

کارشناسان امنیتی با انتشار توضیحات مناسبی در قالب یک فیلم حمله لمپون را دمو کرده اند. در ویدئو زیر می توانید این دمو را مشاهده کنید. ( نیازمند ورود به سایت یوتوب)

محققان امنیتی برای بازیابی صداهای جمع آوری شده از لرزش های لامپ و دریافت آن توسط حسگر الکترو نوری، الگوریتمی را برای به دست آوردن صدا از طریق لامپ ایجاد می کنند.

گرچه حمله Lamphone می تواند روش مهمی برای جاسوسی باشد، اما می توان با قطع ارتباط نور با فضای بیرون از این نوع حملات جلوگیری کرد.  کل عملکرد این گونه حملات حول یک لامپ می چرخد. شاید برای خیلی ها آنقدرها مهم نباشد اما ما همیشه باید از این نوع تهدیدها آگاه باشیم ، چرا که همیشه هکرها به طور مداوم در حال تکامل هستند.

منبع: ایران سایبر

 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.