چگونه مانع از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط گوشی های آیفون شویم؟

کمیته رکن چهارم – حریم خصوصی در دنیای دیجیتال معنا و مفهوم خود را از دست داده است. ابزارهای گردآوری اطلاعات روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و هر روز دستگاه‌ها و قابلیت‌هایی جدید برای ردیابی یا بهتر بگوییم جاسوسی از رفتار آنلاین و یا حتی زیر نظر گرفتن جابجایی‌های روزانه کاربران عرضه می‌شود.

اخیرا دستگاه‌های هوشمند به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بیش از پیش در زندگی ما انسان‌ها سرک می‌کشند و به کمک ابزارهایی همچون دستیارهای صوتی، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف اطلاعات زیادی را از کاربران به پایگاه داده خود اضافه می‌کنند.

اما در خصوص گوشی‌های هوشمند، این امکان برای کاربران فراهم شده تا برخی از این قابلیت را غیرفعال کنند یا اجازه دسترسی اپلیکیشن‌ها به ویژگی‌های کلیدی دستگاه را که می‌تواند با کمک آن‌ها جاسوسی کرد، ندهند. از جمله این قابلیت‌ها که در گوشی‌های آیفون وجود دارد، ردیابی موقعیت مکانی کاربران است.

هیچ رازی را نمی‌توان از گوشی آیفون پنهان کرد

تا به حال از خود پرسیده‌اید که چگونه گوشی آیفونتان می‌تواند به صورت خودکار و بدون پرسیدن از شما، مسیر رسیدن به محل کارتان را تشخیص و ارائه دهد؟ یا اینکه از کجا می‌داند که شما چه زمانی محل کار خود را ترک می‌کنید و به خانه می‌روید؟ این‌ها و بسیاری از موارد مشابه از این دست، مربوط به قابلیت عمیقی در دل گوشی‌های آیفون به نام Significant Locations هستند. حال اگر این سوال برایتان پیش آمده که چگونه می‌توان به این ویژگی دسترسی داشت و آن را غیرفعال کرد، در ادامه با ما همراه باشید.

  • ابتدا وارد بخش Setting آیفون شوید
  • روی Privacy تپ کنید
  • گزینه Location Services را انتخاب کنید
  • سپس روی System Services ضربه بزنید
  • به پایین صفحه بیایید و گزینه Significant Locations را انتخاب کنید

بعد از وارد کردن رمز عبور یا استفاده از فیس آیدی یا تاچ آیدی و وارد شدن، فهرستی از لوکیشن‌هایی را که تاکنون به آنجا رفته‌اید، مشاهده خواهید کرد. البته شاید این موقعیت‌ها به طور دقیق ثبت نشده باشند و در برخی از موقعیت‌ها، فاصله اندکی با موقعیت مکانی دقیق محل رفت و آمد شما مشاهده شود.

روی یکی از این مکان‌ها کلیک تپ کنید. در اینجا به صفحه دیگری هدایت می‌شوید که اطلاعات بیشتری را از قبیل نقشه ارائه می‌دهد.

نحوه غیرفعال کردن این قابلیت

هر شخص می‌تواند تغییراتی را در لوکیشن‌هایی که بوده، اعمال کند تا دیگر اطلاعات آن روی گوشی ذخیره نشود. برای این کار، روی شهری یا هر موقعیت مکانی که بوده‌اید، تپ کنید. بعد از باز شدن صفحه جدید، روی Edit که در قسمت بالایی و سمت راست صفحه تعبیه شده، بزنید.

در اینجا یک دایره قرمزرنگ در کنار لوکیش ظاهر خواهد شد که می‌توانید با تپ کردن، آن را حذف کنید. اگر می‌خواهید قابلیت Significant Locations را به طور کل غیرفعال کنید، می‌بایست به قسمت بالایی صفحه‌ای که فهرست لوکیشن‌ها درج شده، مراجعه کرده و روی دکمه سبزی که در قسمت بالایی و سمت راست صفحه جای گرفته، تپ کنید.

چرا گوشی‌های آیفون به این شکل موقعیت مکانی کاربران را ردیابی می‌کنند؟

اپل می‌گوید که این ویژگی بدین علت طراحی شده تا گوشی بتواند موقعیت‌هایی را که برای کاربر از اهمیت بالایی برخوردار است، شناسایی کند و با توجه به آن، اطلاعات و خدمات شخصی مفیدی را ارائه دهد. طبق گفته این شرکت، این اطلاعات در اختیار هیچ فرد یا نهادی قرار نمی‌گیرد و کاملا رمزنگاری می‌شوند. مگر در مواقعی که گوشی فرد یا رمز عبور وی به سرقت برود و دیگر راهی برای دسترسی به گوشی و اطلاعات آن وجود ندارد.

 منبع: USAToday

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.