انتشار گسترده Conficker و آلودگی هزاران رایانه

کمیته رکن چهارم – بدافزار Conficker با انتشار گسترده حدود ۱۵۰ هزار رایانه را آلوده کرده است.

کارشناسان شرکت آنتی‌ویروس بیت دیفندر در گزارشی اعلام کردند بدافزار کانفیکر (Conficker) پس از ۱۲ سال مجدداً بازگشته و یک خطر به بالقوه به‌حساب می‌آید. این کرم رایانه‌ای توانسته ۱۵۰ هزار رایانه را در برزیل، هند، تایلند و فیلیپین آلوده سازد.

کانفیکر مثل سایر کرم‌ها از طریق درایورهای قابل‌حمل و فلش از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل می‌شود. چنان‌چه سیستمی در برابر آن به‌طور مستقیم آسیب‌پذیر نباشد از طریق حملات بروت فورس و دسترسی به پسورد ادمین سیستم را آلوده می‌سازد.

این بدافزار که به دوران ویندوز XP و سرورهای سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد، به‌تازگی این قابلیت را پیداکرده که سیستم‌های با ویندوز ۱۰ را نیز آلوده سازد.

به اعتقاد کارشناسان بیت دیفندر، یکی از علت‌های اصلی تداوم فعالیت‌های کانفیکر و آلودگی‌ها با این بدافزار وجود دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های قدیمی است.

شرکت امنیت رایانه Edgescan نیز در این خصوص اعلام کرده است آسیب‌پذیری با شناسه CVE-۲۰۰۸-۴۲۵۰ که هدف عمده کانفیکر است، تاکنون در بسیاری از سیستم‌های آلوده مشاهده است.

کانفیکر می‌تواند تعدادی از سرویس‌های مهم ویندوز را از کار انداخته و اجرای از راه دور کدهای مخرب را برای هکرها میسر سازد. تازمانی که فقط یک رایانه آلوده به این بدافزار وجود داشته باشد، سیستم‌های دیگر نیز آلوده خواهند شد و کانفیکر به صورت خودکار تکثیر خواهد شد.

به باور کارشناسان بیت‌دیفندر، عدم نصب به‌موقع به‌روزرسانی‌ها باعث می‌شود تهدیدات سایبری گذشته همچنان به قوت خود باقی بمانند.

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.