چگونه Keylogger را شناسایی و حذف کنیم؟

کمیته رکن چهارم – هنگامی که این بدافزار روی دستگاه شما نصب شد، تشخیصش مشکل می‌شود، ممکن است بتوانید برای مثال آن را در قالب یک افزونه روی مرورگر که خودش را کاملا قانونی و موجه جلوه می‌دهد، پیدا کنید. هرچند برخی از keylogger ها روی نرم‌افزار میانی دستگاه قربانی نصب می‌شوند که بیشتر نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس به آن دسترسی ندارند.

اما بهترین راه برای پیدا کردن و حذف کی‌لاگر از روی دستگاه این است که ببینیم در حال حاضر چه چیزی روی دستگاه اجرا می‌شود. در مورد سیستم عامل ویندوز برنامه مدیریت وظیفه (task manager) را اجرا کنید. ممکن است در لیست برنامه‌های در حال اجرا بتوانید اسمی را پیدا کنید که نمی‌دانید چیست و مشکوک است، آن را جستجو کنید تا مطمئن شوید از جمله برنامه‌های سیستم عامل یا نرم افزارهای دستگاهتان است، در غیر اینصورت آن را پاک کنید. هر چند باید اشاره کنیم که ممکن است کی‌لاگر‌ها به روش خاص خودشان پاک شوند، بنابراین لازم است نام کی‌لاگر و روش حذف آن را پیدا کنید.

علاوه بر این برخی کی‌لاگر‌ها از دید برنامه‌هایی مانند task manager مخفی می‌مانند. اما بهرحال هنگامی که دستگاهتان را راه‌اندازی می‌کنید، این برنامه نیز باید اجرا شود. پس تسک منیجر را باز کنید و در تب Startup دنبال برنامه مشکوک بگردید.

همچنین روی مرورگرتان دنبال افزونه مشکوک بگردید، افزونه‌ای که خودتان نصب نکردید و یا خاطرتان نمی‌آید که چه زمانی آن را نصب کرده‌اید.

در انتها یکی از راه‌های دیگر هم بررسی ترافیک شبکه اینترنت دستگاهتان است. زیرا داده‌هایی که توسط Keylogger ثبت شده‌اند باید به سروری که توسط خرابکار کنترل می‌شود، ارسال شود. این راه ممکن است برای کاربر عادی کامپیوتر چندان آسان بنظر نرسد.

منبع : پایگاه اطلا‌ع‌رسانی پلیس فتا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.