آنتی ویروس Panda خودش را ویروس شناسایی کرد

۱کمیته رکن چهارم – اگر شما نیز جزو کاربران این آنتی‌ویروس هستید، احتمالا با این مشکل مواجه شده‌اید یا شاید برخی از شما دیگر نتوانسته‌اید وارد سیستم عامل ویندوز شوید یا برخی برنامه‌های شما به کلی از کار افتاده است.

به گزارش کمیته رکن چهارم، در مواجهه با این موضوع، تنها یک مقصر وجود دارد: آنتی ویروس Panda که خود را به اشتباه ویروس شناسایی کرد!
آنتی ویروس پاندا را باید یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های فعلی دانست که برای اولین بار با استفاده از فن‌آوری Cloud روشی جدید و خلاقانه ‌در مقابله با تهدیدات سایبری و مجازی پیش گرفته است. این آنتی‌ویروس، یک از بهترین نمونه‌های رایگان را نیز به کاربران عرضه می‌کند و قدرت شناسایی آن به اذعان لابراتوار‌هایی چون AV-Test و AV- Comparative بسیار قابل توجه است.

اما متأسفانه به رغم همه این شایستگی‌ها، به تازگی اشتباه‌ مهلک و مضحک‌ این آنتی ویروس، همه کاربران آن را به دردسر انداخت. این آنتی ویروس به اشتباه خود را ‌بد‌افزار شناسایی کرده و اقدام به قرنطینه ‌فایل‌های اساسی و حساس خود کرد که در برخی موارد، منجر به آن شده که کاربران دیگر نتوانند ویندوز خود را بوت کنند.

شرکت پاندا که بلافاصله متوجه این موضوع شده بود، در صفحه توئیتر خود به همه کاربران اطلاع داد، اگر دچار این مشکل ‌شده‌اند، از Restart کردن سیستم خودداری کنند تا این شرکت راه حل مشکل را طراحی کرده و در اختیار کاربران بگذارد.

و بالاخره پس از ۲۴ ساعت، پاندا مشکل را رفع کرد. این شرکت همچنین یک ابزار برای بازیابی منتشر کرده و در اختیار کاربران گذاشته که می‌توانید آن را از اینجا دانلود کنید. این ابزار فایل‌های قرنطینه شده را بازیابی می‌کند. کاربران باید پیش از اجرای فایل اصلی، برخی ‌دستورها را در CMD ویندوز وارد کنند که شرح آن به شکل مشخص و ساده در همین لینک آمده است. همچنین شاید لازم باشد که برخی از کاربران در حالت Safe Mode وارد سیستم خود شوند.

اما چرا این اتفاق رخ داده است؟ دلیل اصلی آن را باید در موضوع False Positive یا شناسایی بی‌مورد جستجو کرد. این پدیده به این معناست که نرم افزار امنیتی فایل‌ها یا برنامه‌های مفید و بی‌ضرر را‌ بد افزار شناسایی می‌کند. قبل از این نیز برخی از آنتی ویروس‌ها نظیر Avira یا Sophos و حتی نرم‌افزار امنیتی مایکروسافت در مواردی نرم‌افزارهای شناخته ‌نظیر گوگل کروم را در حکم بد‌افزار شناسایی کرده‌اند که «رجیستر» در گزارش خود به آن اشاره کرده است.

اما با ‌وجود این، شاید تا کنون بی‌سابقه بوده ‌که یک نرم‌افزار امنیتی فایل‌های خود را ‌‌بد‌افزار شناسایی کند و از این جهت، پاندا اولین مورد است. موضوع False Positive نیز پدیده‌ای است که همچنان پایدار است و ‌سازندگان طراحان نرم‌افزارهای امنیتی با آن دست به گریبان‌اند.

منبع :رسانه خبری امنیت اطلاعات

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.