وارد لینک‌های ارسالی از شماره‌های شخصی نشوید

کمیته رکن چهارم – رئیس پلیس فتای البرز برداشت‌های غیر مجاز از کارت افراد به روش فیشینگ را بیشترین موارد کلاهبرداری در فضای سایبری عنوان کرد.

سرهنگ رسول جلیلیان افزود: در روش فیشینگ مجرمین سایبری بدافزارهای مختلف را در قالب یک لینک از طریق پیامک یا شبکه‌های اجتماعی به افراد ارسال می‌کنند. در این میان ممکن است تعدادی از افراد گرفتار شوند و روی لینک کلیک کنند به این ترتیب با نصب بدافزار اجازه دسترسی به اطلاعات موجود بر روی گوشی خود را به کلاهبردار می دهند.

وی تاکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند برای جلوگیری از این موارد به پیامک‌هایی که از طریق یک شماره شخصی ارسال می‌شود، توجه نکنند و هرگز وارد لینک‌ها نشوند.

به گفته سرهنگ جلیلیان با وجود اینکه راه اندازی رمزهای پویا تاثیر بسزایی در کاهش اینگونه جرائم داشته است اما برداشت‌های غیر مجاز از کارت افراد در فضای مجازی همچنان بیشترین آمار را دارد.

رئیس پلیس فتا البرز کلاهبرداری‌های اینترنتی که تحت عنوان پیج های اینستاگرامی صورت می گیرد را از دیگر جرائم پرشمار عنوان کرد و گفت: جرائمی از این دست که فردی چیزی را از پیج ها خریداری می‌کند ولی کالا را ارسال نمی‌کنند یا جنس تقلبی برای فرد ارسال می‌شود. از طرفی انواع جرائم و سو استفاده از عناوین افراد دیگر در اینستاگرام رواج دارد و افراد باید نسبت به فعال کردن رمز دومرحله‌ای برای جلوگیری از سواستفاده از پیجشان اقدام کنند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سواد رسانه‌ای جامعه بسیار پایین است و افراد وارد فضایی شده‌اند که اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و اگر آگاهی کافی داشته باشند گرفتار کلاهبرداران در فضای مجازی نمی‌شوند.

وی مورد قابل توجه دیگر را کلاهبرداری از طریق شبکه اجتماعی واتساپ دانست و تصریح کرد: در این مورد با افراد تحت عنوان برنده شدن در قرعه کشی صدا و سیما تماس گرفته می‌شود و مشخص است که وقتی از طریق شبکه اجتماعی چون واتساپ تماس گرفته می‌شود چنین تماسی فاقد اعتبار است و افراد نباید به این موضوعات اهمیت بدهند.

منبع : خبرفارسی

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.