امنیت افزونه‌های کروم را به‌راحتی بررسی کنید

کمیته رکن چهارم – کاربران هم‌اکنون به راحتی می‌توانند امنیت افزونه‌های مرورگر کروم را در استور آن بررسی کنند.

کاربران هم‌اکنون به راحتی می‌توانند امنیت افزونه های مرورگر کروم را در استور آن بررسی کنند. افزونه یا اکستنشن ریز برنامه‌هایی هستند که بر روی مرورگر نصب و اجرا می‌شوند و قابلیت‌های آن‌ها را در زمینه‌های مختلف ارتقا می‌دهد. این افزونه ها به کاربران دنیای وب کمک می‌کنند بهتر بنویسند، زبان‌های مختلف را سریع‌تر ترجمه کنند و حتی تبلیغات مزاحم ویدیویی را بلاک کنند.

به عنوان نمونه یکی از بهترین و مشهورترین اکستنشن مرورگر که برای حریم خصوصی و بلاک کردن تبلیغات در دسترس است uBlock Origin نام دارد و کاربر حتی می‌تواند با نصب این افزونه تماماً تبلیغات ویدیویی یوتیوب را بر روی مرورگر دسکتاپ خود بلاک کند. با این حال همه‌ی extension ها مانند اپ‌های توزیع شده در گوگل پلی اهداف شفاف و سودمندی ندارد و برخی از این افزونه‌ها مانند اپ‌های اندرویدی شامل بدافزار هستند.

با توجه به خطرات اکستنشن های حاوی بدافزار، گوگل بررسی امنیت افزونه های مرورگر کروم را جدی گرفته
گوگل نیز می‌داند که تمام اکستنشن هایی که برای مرورگر محبوب خود در دسترس است ایمن نیستند و به همین دلیل سیستم جدید خود برای تایید صلاحیت افزونه و سازنده‌ی آن را راه‌اندازی کرده. هنگامی که برای دانلود اکستنشن به استور کروم مراجعه می‌کنید، احتمالا دو نماد تاییدیه خواهید دید.

اولین آن‌ها نشان “Featured” است که به عنوان یک آیتم تاییدی بر روی افزونه ارائه می‌شود و به گفته‌ی گوگل این نشان به سازندگانی تعلق می‌گیرد که بهترین شیوه‌ها و استاندار های فنی این شرکت را در زمینه تجربه کاربری و طراحی به کار گرفته‌اند. نکته جالبی که در مورد نشان Featured وجود دارد این است که با ارائه این نماد بر روی افزونه، مشخص می‌شود که افزونه توسط تیم کروم شخصا و به صورت دستی تست شده و پای یک الگوریتم و یا فرآیندی خودکار برای تست در میان نبوده!

اعضای تیم کروم با تست این افزونه‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که برنامه بر روی مرورگر کروم خوب اجرا می‌شود و عملکرد‌های آن مطابق با چیزی است که سازنده تبلیغ اش را کرده. مهم‌تر از همه تیم کروم استفاده از آخرین API های مرورگر را در افزونه بررسی می‌کنند و وضعیت حریم خصوصی extension را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

نماد دیگر مربوط به تایید صلاحیت سازنده‌ی افزونه است و هنگامی که گوگل می‌بیند که توسعه‌دهنده چارچوب فعالیتی‌اش با extension ارائه شده مطابقت دارد و هویت سازندگان توسط گوگل تایید می‌شود نماد Publisher با یک تیک آبی در کنار افزونه قرار می‌گیرد.

این دو نماد راه مطمئنی برای کاربران است تا از عملکرد و ایمنی افزونه‌ها مطلع شود، اما برخی راه‌های دیگر مانند دیدن نقد و بررسی افزونه، چک کردن تعداد دانلود، بازدید از وب‌سایت سازنده و بررسی تمام مجوز‌های درخواستی برای اجرا در کروم، می‌تواند به کاربر برای اتخاذ بهترین تصمیم کمک کند.

منبع : سخت‌افزار مگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.