نقص امنیتی خطرناک iOS برطرف شد؛ جدیدترین آسیب‌پذیری روز صفر اپل

کمیته رکن چهارم – اپل به تازگی آسیب‌پذیری روز صفر خطرناکی را برطرف کرده است که به مهاجمان اجازه می‌داد به‌صورت از راه دور کدهای مخرب خود را با بالاترین سطح دسترسی در کرنل سیستم عامل iOS و iPadOS اجرا کنند. این آسیب‌پذیری در جدیدترین به‌روزرسانی سیستم عامل‌های اپل مشاهده شده بود.

اپل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آسیب‌پذیری CVE-2022-42827 احتمالا توسط عوامل مخرب به کار گرفته شده است. این آسیب‌پذیری نقصی در بخش حافظه است که بر اثر نوشتن اطلاعات در خارج از مرزهای ایمن به وجود می‌آید. به عبارت دیگر، نرم‌افزار اپل برخی کدها و داده‌ها را در محلی خارج از فضای امن بافر قرار می‌دهد.

مهاجمان معمولا از چنین آسیب‌پذیری‌هایی برای اجرای کدهای خود در بخش‌های مختلف سیستم عامل استفاده می‌کنند. اپل بدون ارائه جزئیات بیشتر می‌گوید وجود این آسیب‌پذیری توسط یک محقق ناشناس به آن‌ها گزارش شده است.

رفع آسیب‌پذیری روز صفر و چند مشکل دیگر iOS

آپدیت اخیر اپل علاوه بر CVE-2022-42827 دارای ۱۹ رفع آسیب‌پذیری دیگر از جمله دو اصلاح برای کرنل، سه اصلاح برای پروتکل نظیر-به-نظیر، اصلاحات در AppleMobileFileIntegrity، بلوتوث، IOKit و سندباکس iOS است.

اطلاعات محققان گوگل نشان می‌دهد که اپل تا این جای سال ۲۰۲۲ هفت آسیب‌پذیری روز صفر را اصلاح کرده و این آپدیت جدید هشتمین مورد است. با این حال، وب‌سایت Bleeping Computer مدعی است به‌روزرسانی حاضر نهمین اصلاح آسیب‌پذیری‌های روز صفر اپل در ۱۰ ماه گذشته است.

آسیب‌پذیری‌های روز صفر معمولا پیش از آن که تولیدکننده فرصت اصلاح آن‌ها را داشته باشد، شناسایی و افشا می‌شوند یا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این آسیب‌پذیری‌ها گاهاً با ارقامی در حدود ۱ میلیون دلار به فروش می‌رسند.

اکثر کاربران معمولا در همان ابتدا هدف این نوع از حملات قرار نمی‌گیرند، ولی با انتشار آپدیت‌های اصلاحی، دستگاه‌های به‌روزنشده بیشتر در معرض خطر هستند، چون هکرها پچ‌ها را مهندسی معکوس کرده و به آسیب‌ها دست پیدا می‌کنند.

بنابراین به همه کاربران توصیه می‌شود که جدیدترین به‌روزرسانی iOS و iPadOS را نصب کنند.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.