تحلیل بازار امنیت سایبری

کمیته رکن چهارم – آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا (اِنیسا) در نوامبر ۲۰۲۲ اولین کنفرانس خود در مورد تجزیه و تحلیل بازار امنیت سایبری را برای همه طرف‌های ذینفع این بازار در اتحادیه اروپا برگزار کرد تا تجربیات خود را به اشتراک گذارده و زمینه بحث در مورد بهترین روش برای تحلیل بازار امنیت سایبری اتحادیه اروپا را بگشاید.

هدف از این کنفرانس که در ۲۳ و ۲۴ نوامبر در بروکسل توسط ENISA برگزار شد، گشودن باب گفتگوی سیاستی در حوزه تحلیل بازار امنیت سایبری بود. این موقعیت به طرف‌های مختلفِ ذینفع اجازه داد تا تجربیات و دیدگاه‌های خود را در مورد جوانب مختلف امنیت سایبری و بازار مربوط به آن در اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارند.

در این کنفرانس تأمین‌کنندگان و کاربران خدمات امنیت سایبری، تنظیم‌گرهای ملی و قاره‌ای [یعنی اروپایی] و سازمان‌های تحقیقاتی – با تمرکز بر خدمات ابری – تحلیل خود از روندهای اصلی بازار امنیت سایبری را به اشتراک گذاشتند. آن‌ها همچنین به پرسش‌هایی که در اثر تکامل چارچوب تنظیم‌گریِ امنیت سایبری اروپا شکل گرفته و تأثیر احتمالی آن بر امور مختلف – از جمله تجارت – پرداختند. این بازخوردگیری – از طرف‌های ذینفع – برای شناسایی شکاف های فعلی در بازار، استفاده از فرصت‌های تجاری، و نیز ارزیابی تأثیر ملزومات امنیت سایبری ضروری است.

لورِنا آلونسو – مدیر جامعه دیجیتال، اعتماد و امنیت سایبری در اداره کل محتوا و تکنولوژی شبکه‌های ارتباطی کمیسیون اروپا (DG CONNECT) – اظهار داشت: «بخش امنیت سایبری اتحادیه اروپا برای هم‌گام بودن با روند فزاینده دیجیتالیزه‌شدن و رشد تهدیدات سایبری، به سرعت در حال رشد و گسترش است. مرکز صلاحیت امنیت سایبری اروپا و آژانس امنیت سایبری اتحادیه اروپا (ENISA) از طریق کمک به سرمایه‌گذاری استراتژیک بر روی قابلیت‌های سایبری و راهنمایی عملیاتی در زمینه تاب‌آوری سایبری، در تقویت موضع سایبری اتحادیه اروپا بسیار مؤثر هستند. ما هم‌اکنون زیربنای علمی و پژوهشیِ قدرتمندی در حوزه سایبری در اتحادیه اروپا داریم؛ اما در استفاده از این تحقیقات و تبدیل کردن آن‌ها به اثری عینی در بازار عقب هستیم. ما همچنین از لحاظ نیروی انسانی ماهر در حوزه سایبری کمبود داریم. به همین دلیل است که این کمیسیون در همکاری با دیگران تلاش خواهد کرد که آکادمی مهارت‌های امنیت سایبری اروپا را راه‌اندازی کند».

جان لِپـِسار – مدیر اجرایی اِنیسا – نیز اظهار داشت: «ما باید از هماهنگی بازار امنیتی سایبری‌مان با هدف کلی‌مان که ایجاد تاب‌آوری سایبری در اتحادیه اروپا است، اطمینان حاصل کنیم. چارچوب تجزیه و تحلیل بازار که توسط اِنیسا تدوین شده است، به شناسایی خلاءهای احتمالی و شناسایی نقاط هم‌افزایی کمک می‌کند. با به‌دست آوردن ابزارها و بینش‌های حاصل از تجربه همه ذینفعانِ حاضر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تحلیل بازار امنیت سایبری به ما امکان درک بهتر این امر را می‌دهد که تلاش‌های خود برای بهبود کارایی و عملکردمان را باید معطوف به کدام نقاط کنیم».

نتایج

در طول این رویداد، سخنرانان و شرکت‌کنندگان در بحثی چالشی در مورد بسیاری از جوانب بازار امنیت سایبری شرکت کردند. نتایج کلیدی این مباحثه از این قرار بود:

  • در تجزیه و تحلیل بازار امنیت سایبری باید روش‌هایی را در پیش گرفت که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ویژگی‌های بخشی را به تصویر بکشند.
  • لایحه تاب‌آوری امنیت سایبری در واقع نخستین گام برای تدوین قانونی است که شفافیت را در بازار امنیت سایبری افزایش می‌دهد. درعین‌حال، این نکته نیز حائز اهمیت است که از هم‌سویی [این قانون] با سایر قوانین اطمینان حاصل کنیم تا صحنه بازار داخلی، امنیت سایبری و خط‌مشی‌های تاب‌آوری را بنحو یکپارچه و منسجمی تحت پوشش قرار دهد.
  • باید خلاء مهارتی را برطرف کرد تا بتوانیم ظرفیت‌های بازار امنیت سایبری اتحادیه اروپا را ارتقاء داده و حداکثر پتانسیل‌های آن را محقق کنیم.
  • سطح سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های امنیت ابری در بازار امنیت سایبری اروپا نسبت به سایر مناطق (به عنوان مثال ایالات متحده) پایین است.
  • دولت‌ها باید فهرستی از ارائه‌دهندگان خدمت که در بازار اتحادیه اروپا به عرضه خدمات امنیت سایبری در موارد لزوم می‌پردازند (مثلاً در هنگام وقوع حملات سایبری) داشته باشند.
  • طرح‌های صدور گواهینامه امنیت سایبری باید متناسب با پتانسیل سرمایه‌گذاری SME ها باقی بماند.

پس‌زمینه

این کنفرانس که حدود ۳۵ سخنران را گرد هم آورده بود، در قالب مجموعه متنوعی از پنل‌های گفتگو با ۶ موضوع کلیدی زیر برگزار شد:

  • مروری بر رویکرد تنظیم‌گری اتحادیه اروپا در مورد امنیت سایبری.
  • بازار واحد دیجیتال اتحادیه اروپا: الزامات امنیت سایبری.
  • شیوه‌های فعلی در تجزیه و تحلیل بازار و درگیرشدن در مسئله امنیت سایبری.
  • بازار امنیت سایبری: همکاری، نوآوری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری.
  • نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها برای بازار امنیت سایبری ابری اتحادیه اروپا.
  • گواهینامه امنیت سایبری؛ محرک بازار امنیت سایبری اتحادیه اروپا.
    تجزیه و تحلیل صحیح بازار می‌تواند به بازیگران آن و تنظیم‌گران کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد دستگاه‌ها یا خدمات امنیت سایبری برای استفاده، ابتکارات سیاستی و بودجه تحقیق و نوآوری بگیرند.
    برای این منظور، اِنیسا چهارچوبی را برای تحلیل بازار امنیت سایبری طراحی کرده است و پیش از این، آن را در تحلیل شبکه توزیع اینترنت اشیا (IoT) به کار بسته است. اما در سال ۲۰۲۲ تمرکز این آژانس به حوزه خدمات ابری معطوف شد.
    یک کارگروه ویژه (AHWG) در حوزه بازار امنیت سایبری اتحادیه اروپا با اِنیسا همکاری می‌کند.

مخاطب هدف

  • موسسات، ارگان‌ها و آژانس‌های اتحادیه اروپا
  • کشورهای عضو، مقامات عمومی
  • گروه های ذینفع اِنیسا
  • ارائه دهندگان خدمات
  • کارشناسان مستقل
  • صنعت و اتحادیه‌های صنعت
  • مؤسسات تحقیقاتی و نهادهای مرتبط با پژوهش
  • اتحادیه‌ها و انجمن‌های مصرف‌کنندگان

منبع : خبرفارسی

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.