این طرح مفهومی هرآنچه از روتر AirPort اپل انتظار داریم را به‌تصویر می‌کشد

کمیته رکن چهارم – طرح مفهومی روتر اپل AirPort ۲۰۲۳، شکل ظاهری و قابلیت‌های احتمالی این محصول را نشان می‌دهد.

اپل اولین نسخه‌ی Airport Exterem را درسال ۲۰۰۷ معرفی کرد؛ روتر بی‌سیمی که از وای‌فای ۴ پشتیبانی می‌کرد و کاربران می‌توانستند از آن به‌عنوان سرور چاپ و ذخیره‌سازی نیز استفاده کنند. نسخه بعدی این محصول سال ۲۰۱۶ معرفی شد و حالا پس‌از پنج‌سال به‌نظر می‌رسد تنها قطعه‌ی گم‌شده‌ی پازل HomeKit این شرکت، نسل جدید روتر AirPort باشد. این دستگاه از محصولاتی مثل هوم‌پاد به‌عنوان نقطه‌ی مِش استفاده می‌کند و اکنون پارکر اورتولانی با انتشار یک طرح مفهومی سعی دارد حالت ایدئال آن را به‌ ما نشان دهد.

سازگاری با HomeKit

اپل با پذیرش Matter به‌عنوان استاندارد جدید خانه‌ی هوشمند، تلاش‌های زیادی برای گسترش اکوسیستم HomeKit خود انجام داده است. محصولات غول فناوری مستقر در کوپرتینو درحال‌حاضر به‌خوبی با یکدیگر کار می‌کنند و اضافه شدن برخی قابلیت‌های هوشمند به این اکوسیستم، قدمی مهم در مسیر بهبود یکپارچگی میان این دستگاه‌ها خواهد بود. روتر جدید می‌تواند بین سخت‌افزارهایی مثل هوم‌پاد، هوم‌پاد مینی، اپل TV و در مرحله‌ی بعد با سرویس‌هایی مثل Home App، Private Key و رمزنگاری سرتاسری آی‌کلاد ارتباطی یکپارچه‌تر ایجاد کند. این روتر مبتنی‌بر شبکه‌ی مش، با هدف سازگاری کامل با اکوسیستم اپل و ارائه‌ی امنیت بالا عرضه خواهد شد.

طرح مفهومی روتر ۲۰۲۳ اپل

اورتولانی تصاویری به‌اشتراک گذاشته است که نحوه‌ی قرارگیری روتر جدید AirPort را در خانه‌ی هوشمند کنونی شما نشان می‌دهد. این محصول ازنظر ظاهری با زبان طراحی فعلی اپل مطابقت دارد و می‌تواند به‌راحتی با هر محیطی ترکیب شود. علاوه‌براین به‌نظر می‌رسد قابلیت‌هایی شبیه رابط لمسی هوم‌پاد و هوم‌پاد مینی روی این دستگاه تعبیه خواهد شد که اطلاعاتی مثل وضعیت وای‌فای، فعال بودن دستیار سیری و غیره را نشان می‌دهد و می‌توان با آن مواردی مثل بلندی صدای بلندگوها را نیز کنترل کرد.

AirPort به تراشه‌ی A15 مجهز خواهد شد

پارکر معتقد است AirPort نسخه‌ی سفارشی iOS را اجرا خواهد کرد که به‌طور خاص برای کنترل شبکه‌های خانگی و اداری طراحی شده است. این روتر همچنین به تراشه‌ی قدرتمند A15 مجهز خواهد شد که نمونه‌ی آن را قبلاً در گوشی‌های سری آیفون ۱۳، مدل‌های غیر پرو آیفون ۱۴ و همچنین اپل TV 4K دیده‌ایم. ازجمله قابلیت‌های این سیستم-روی-چیپ می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۶E، دستیار دیجیتالی سیری، پشتیبانی از آی‌کلاد Relay، راه‌اندازی سریع‌تر و امکان مدیریت شبکه‌های مش خانگی و اداری اشاره کرد.

شبکه‌ی مِش

یکی از مهم‌ترین دلایل تردید اپل برای بازگشت به بازار روترها این است که شرکت مذکور قصد دارد ابتدا از امنیت آن اطمینان حاصل کند. این شرکت همچنین متوجه شد آزمایش پروتکل شبکه‌ی مش گوگل ظاهراً شکست خورده است و بنابراین برای اجرای پروتکل مذکور باید کاملاً آماده باشد.

شبکه مش

ایده‌ی شبکه‌ی مش این است که AirPort جدید مجهز به تراشه‌ی A15 بتواند از تراشه‌های U1 و U2 در دستگاه‌های کنونی آن، برای ایجاد شبکه‌ی مش استفاده کند. اگر خانه‌ی بزرگی دارید که دارای زیرزمین و طبقه‌ی دوم است، یا در مکانی زندگی می‌کنید که دیوارهای بتنی بزرگی در آن‌جا وجود دارد، احتمالاً با مشکل ضعیف شدن سیگنال‌های وای‌فای مواجه هستید.

ایده‌ی اپل می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند و شاید بهتر باشد این شرکت هوم‌پاد‌هایی با پورت اترنت بسازد تا فقط درصورت تمایل کاربران، به شبکه‌ی مش آن‌ها متصل شود. البته این امر غیرممکن به‌نظر می‌رسد زیرا اگر بخواهید از هوم‌پاد فقط به‌عنوان نقاط مش شبکه‌ی خود استفاده کنید، چنین کاری قطعاً مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. به‌هرحال امکان دارد اپل نقاط مش ساده‌تری معرفی کند که با قیمت ارزان‌تر نسبت به هوم‌پاد مینی ۹۹ دلاری روانه‌ی بازار شوند.

امنیت و حریم خصوصی آی‌کلاد

اپل طی سال‌های گذشته تمرکز بسیار زیادی روی امنیت داشته است. این شرکت سال گذشته Private Relay را معرفی کرد که تا حدودی شبیه یک VPN عمل می‌کند. سازنده‌ی آیفون در سال جاری نیز اعلام کرد همه‌ی برنامه‌های آی‌کلاد از رمزنگاری سرتاسری بهره می‌برند. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد دیدگاه حریم خصوصی اپل در روتر AirPort نیز اعمال خواهد شد و درنتیجه همه‌ی ترافیک شبکه‌ی شما می‌تواند با این روتر به‌طور پیش‌فرض رمزنگاری شود.

به‌نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است اپل بار دیگر وارد بازار روترها شود. این شرکت همه‌ی پیش‌نیازها را برای تصاحب این بازار دراختیار دارد. همه می‌دانیم اپل در ایجاد اکوسیستم یکپارچه و کاربرپستند مهارت بالایی دارد و اضافه شدن یک روتر وای‌فای نیز در راستای همین مسیر خواهد بود.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.