کاربردی‌ترین برنامه‌ها رایانه را بشناسید

کمیته رکن چهارم – اگر ویندوز عوض کرده‌اید یا یک رایانه جدید خریده‌اید، کاربردی‌ترین برنامه‌ها را در این مقاله ببینید و روی سیستم جدیدتان نصب کنید.

اگر لپ‌تاپ یا کامپیوتر جدیدی خریده‌اید یا به‌تازگی ویندوز را عوض کردید و نمی‌دانید کدام برنامه‌ها را نصب کنید در این مقاله با ماه همراه باشید تا بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های ویندوزی را در سال ۲۰۲۳ معرفی کنیم.

نرم‌افزارهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، اگرچه همگی نرم‌افزارهایی پرکاربرد و ضروری هستند، اما این به‌معنای آن نیست که کاربر پس از نصب ویندوز مجبور است تمام آن‌ها را نصب کند. درواقع مایکروسافت در ویندوز ۱۰ برای تقریبا تمام موارد اشاره شده راهکار پیش‌فرضی ارائه می‌کند. برای مثال ویندوز دیفندر سیستم امنیتی قدرتمندی است که کاربر را تقریبا از نصب آنتی ویروس بی‌نیاز می‌کند، مرورگر اج بر پایه کرومیوم دیگر به بدی اینترنت اکسپلورر نیست و می‌توان از آن برای کارهای روزانه استفاده کرد، فایل‌های PDF را می‌توان در مرورگر مشاهده کرد و نرم‌افزارهای پخش موسیقی، گرفتن اسکرین شات و فضای ابری مایکروسافت از پیش روی ویندوز نصب شده‌اند.

با این‌حال ممکن است برخی کاربرها استفاده از اپلیکیشن‌های جایگزین را ترجیح بدهند از طرفی، بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به شکل سرویس‌های وب هم در دسترس هستند.

  • اپلیکیشن‌های اجتماعی و ارتباطی

اپلیکیشن‌های چت ویدئویی و پیام‌رسانی بسته به مخاطب، کاربردهای متعددی دارند. از فراگیرترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی می‌توان به واتس‌اپ و تلگرام اشاره کرد. هر دو علاوه بر اپلیکیشن‌های موبایلی دارای اپ‌های دسکتاپ هستند.

اپلیکیشن zoom برای چت ویدئویی مناسب است و قابلیت‌هایی مثل ضبط و اشتراک‌گذاری صفحه‌ی نمایش را فراهم می‌کند این اپلیکیشن برای دسترسی به گروه‌های بزرگ مناسب است. گرچه در طرح رایگان آن تنها با یک شخص می‌توانید بیش از ۴۰ دقیقه صحبت کنید. همچنین می‌توانید برای اجتناب از تبلیغات هدفمند، قابلیت رمزنگاری انتها به انتها را فعال کنید. Google Meet جایگزین مبتنی‌بر وب یکپارچه‌ای برای زوم است که نیازی به نصب ندارد.

مایکروسافت تیمز گزینه‌ی محبوب دیگری برای گروه‌های بزرگ است و قابلیت برگزاری جلسات با ظرفیت ۱۰۰ شرکت‌کننده را دارد. سیگنال انتخاب دیگری است که توسط سازمانی غیرانتفاعی توسعه‌ داده شده و فاقد ردیابی یا تبلیغات است. اپلیکیشن Cisco Webex هم امکان دعوت افراد از طریق لینک را می‌دهد.

برای برقراری ارتباط با کیفیت همچنین می‌توانید از دیسکورد استفاده کنید که دارای قابلیت‌های یکپارچه‌ی پیام‌رسانی و چت ویدئویی است و صرف‌نظر از تعداد افراد حاضر در سرور رایگان است.

  • ابزار یکپارچه‌سازی (Defragmentation)

داده‌های پراکنده که به بیت‌ها و قطعات در کامپیوتر تقسیم می‌شوند می‌توانند سرعت و عملکرد کلی کامپیوتر را کاهش دهند. اینجاست که باید از ابزار یکپارچه‌سازی مناسب برای مرتب‌سازی داده‌ها استفاده کنید.

ابزار Defraggler یک نمونه از نرم‌افزارهای قوی یکپارچه‌سازی است که با گردآوری فایل‌ها در کامپیوتر و فراهم کردن ایمنی بالا، عملکرد کامپیوتر را سریع‌تر می‌کند به طوری که در نهایت می‌توانید فضای زیادی را ذخیره کنید. همچنین می‌توانید تنظیمات پیشفرض فایل‌ها و پوشه‌هایی را که می‌خواهید یکپارچه‌سازی کنید، سفارشی‌سازی کنید.

Iobit Smart Defrag ابزار مفید دیگری برای یکپارچه‌سازی داده‌ها است که می‌تواند زمان بوت استارتاپ سیستم را بهینه‌سازی کند. این نرم‌افزار همچنین با وجود پایگاه داده‌ی گسترده‌‌ی پاکسازی دیسک، امنیت و حریم خصوصی کامپیوتر را افزایش می‌دهد.

  • ابزار مدیریت دانلود

فری دانلود منیجیر (FDM) ابزار مدیریت دانلود رایگان پرسرعتی است که با تقسیم فایل‌ها به بخش‌های کوچک‌تر فرآیند دانلود را بهینه‌تر می‌سازد. این نرم‌افزار به کاربرها اجازه‌ی توقف و از سرگیری فرآیند دانلود را می‌دهد و با فایل‌های تورنت هم سازگار است. این نرم‌افزار همچنین دارای رابط کاربری ساده و سهولت استفاده‌ی بالا است.

اینترنت دانلود منیجیر، یکی از سریع‌ترین اپلیکیشن‌های مدیریت دانلود است که در دریافت و شناسایی خودکار دانلود ویدئو از منابع آنلاین عملکرد خوبی دارد. این اپلیکیشن‌ همچنین می‌تواند فایل‌ها و ویدئوها را برای دانلود در مرورگر شناسایی کند و فرآیند دانلود را تنها با یک کلیک از سر بگیرید. می‌توانید URL دلخواه را برای دانلود در داشبورد IDM کپی کنید. با این‌حال این نرم‌افزار پولی است و یک دوره‌ی رایگان ۳۰ روزه دارد.

qBittorent یک اپلیکیشن متن‌باز رایگان میان‌پلتفرمی با رابط کاربری ساده است که گزینه‌های هوشمندانه‌ای را برای کاربرها فراهم می‌کند. نکته‌ی مثبت این اپلیکیشن نبود تبلیغات آزاردهنده است.

گزینه پیشنهادی دیگر این فهرست، Deluge با رابط کاربری پیشرفته و مجموعه‌ای غنی از پلاگین‌ها است. این اپلیکیشن با وجود برخورداری از تنظیمات پیشرفته، سبک است و تقریبا می‌توان همه‌چیز را با آن دانلود کرد.

  • کلاینت ایمیل

اگر تاکنون از کلاینت ایمیل روی پی‌سی خود استفاده نکردید، Mailbird را توصیه می‌کنیم. با این اپلیکیشن می‌توانید تمام حساب‌های ایمیل را با سهولت بالایی مدیریت کنید. یکی از مزایای این کلاینت ایمیل دسترسی به اپلیکیشن‌های پرکاربرد اجتماعی مثل توییتر، واتس‌اپ و فیسبوک است.

کلاینت ایمیل eM client دارای رابط کاربری مدرن با سهولت کاربرد بالا است. این کلاینت دارای دسترسی سریع به حساب‌های لینک‌شده، پوشه‌ها، تقویم‌ها، تماس‌ها و وظایف مختلف است. قابلیت متمایز آن ترجمه‌ی ایمیل به ۳۹ زبان دیگر است.

همچنین برای رسیدن به تجربه کاربری روان می‌توانید از Thunderbird استفاده کنید که یک کلاینت ایمیل رایگان با تنظیمات ساده است. قابلیت Activity Manager در این اپلیکیشن تمام گفتگوهای بین ارائه‌کننده ایمیل و شما را ضبط می‌کند.

  • مدیریت فایل

به مرور تعداد زیادی فایل در حافظه جمع می‌شوند و شکلی پراکنده پیدا می‌کنند. به همین دلیل است که به ابزار مدیریت فایل نیاز داریم.

Zilla نرم‌افزاری رایگان برای مدیریت فایل‌ها و سازماندهی واسط کاربری است. این نرم‌افزار که از پروتکل‌های انتقال فایل FTP و SSH پشتیبانی می‌کند امکان ویرایش از راه دور فایل‌ها را می‌دهد.

Files App نرم‌افزار جایگزین Windows File Explorer است؛ که امکانات کافی را برای برتری نسبت به اپلیکیشن مدیریت فایل ویندوز در اختیار کاربرها قرار می‌دهد.

اگر می‌خواهید ببینید کدام فایل‌ها و فولدرها بیشترین فضا را روی پی‌سی شما اشغال می‌کنند می‌توانید از WinDirStat یا Space Sniffer استفاده کنید. اگر می‌خواهید تعداد زیادی از فایل‌ها را بر اساس نام مرتب کنید یا نام‌های بی‌معنی فایل‌های تصویری گوشی یا دوربین خود را تغییر دهید از Bulk Rename Utility استفاده کنید.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.