از افسانه تا واقعیت؛ نگاهی به باورهای اشتباه درباره‌ ۵G

کمیته رکن چهارم – درست مثل هر فناوری نوظهور دیگر،‌ شایعات در مورد ۵G کم نیستند؛ آیا ۵G باعث بیماری می‌شود یا عامل سقوط فلان هواپیما بوده است؟‌ بیایید بررسی کنیم.

همزمان با گسترش جهانی شبکه ۵G، این فناوری نوین وعده‌های بزرگی را در زمینه سرعت بالاتر، تأخیر کمتر و قابلیت‌های گسترده‌تر ارتباطات بی‌سیم داده است؛ اما همچنان برخی باورهای نادرست و اغراق‌آمیز در مورد ۵G در ذهن‌ها باقی مانده‌اند.

بعضی نگران اثرات سوء آن بر سلامت هستند، برخی فکر می‌کنند که این فناوری فقط برای دانلود سریع‌تر است، عده‌ای معتقدند که کاملاً جایگزین وای‌فای خواهد شد و بقیه هم باور دارند که باید هرچه زودتر از شر گوشی قدیمی خود خلاص شده و آن را با یک مدل ۵G جایگزین کنند.

اما آیا این باورها حقیقت دارند؟ در این مقاله با بررسی دقیق‌تر این شایعات، سعی خواهیم کرد تا واقعیت پشت آن‌ها را کشف کنیم.

۵G باعث مشکلات سلامتی می‌شود؟

واقعیت: هیچ مدرک علمی مبنی بر اثرات مضر ۵G بر سلامت‌ انسان وجود ندارد. درست مانند دیگر فناوری‌های بی‌سیم، مثل ۴G ،۳G و وای‌فای، شبکه‌های ۵G از تابش‌های غیر‌ یون‌ساز برای انتقال داده استفاده می‌کنند. این تابش‌ها، برخلاف تابش‌های یون‌ساز منتشرشده از دستگاه‌های اشعه ایکس و مواد هسته‌ای، انرژی لازم برای آسیب‌رسانی مستقیم به DNA را ندارند.

سازمان‌های جهانی مثل سازمان بهداشت جهانی (WHO) و کمیته‌ی بین‌المللی حفاظت در برابر اشعه‌های غیر یون‌ساز (ICNIRP)، پس از بررسی‌های گسترده نتیجه گرفتند که تشعشعات ۵G کاملاً در محدوده‌ی امن برای انسان هستند.

برخی دیگر با اشاره به این نکته که ۵G از امواج رادیویی با فرکانس بالاتر نسبت به شبکه‌های پیشین استفاده می‌کند، از اثرات حرارت‌زایی این امواج ابراز نگرانی کرده‌اند. با وجود این، قدرت چند میلی‌ واتی این امواج در مقایسه با مایکروویو‌های هزار وات به بالایی که در آشپزخانه‌ها داریم، قابل چشم‌پوشی است؛ در نتیجه حرارتی که توسط یک گوشی ۵G به سر کاربر منتقل می‌شود، به شدت ناچیز خواهد بود.

به علاوه، شدت امواج رادیویی با افزایش فاصله، طبق قانون‌ مربع معکوس، به‌صورت توانی کاهش می‌یابد؛ بنابراین هیچ تهدیدی از جانب دکل‌های ۵G متوجه عموم نیست.

۵G فقط به معنی اینترنت سریع‌تر است؟

واقعیت: در اینکه ۵G سرعت بالایی دارد، شکی نیست؛ اما محدود کردن مزیت‌های این فناوری به سرعت، اشتباه بزرگی است. فناوری مذکور دستیابی به تأخیر بسیار پایین را ممکن می‌کند و داده‌ها تقریباً بلافاصله منتقل می‌شوند. این موضوع در عرصه‌ی کاربری‌های بلادرنگ چون جراحی از راه دور، اتوماسیون صنعتی، واقعیت مجازی و خودروهای بدون راننده، که نیاز به پاسخگویی لحظه‌ای دارند، انقلابی ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، نسبت به شبکه‌های پیشین، با ۵G دستگاه‌های بسیار بیشتری می‌توانند همزمان به هم متصل شوند؛ این ویژگی در روزگاری که اینترنت اشیاء روز به روز درحال پیشرفت است، اهمیت زیادی دارد.

با گسترش اتوماسیون، نیاز به مدیریت حجم عظیم داده‌های جمع‌شده از سنسور‌ها، لوازم خانگی، خودرو‌ها و… احساس می‌شود و برای دستیابی به این مهم، توسعه‌ی سریع شبکه‌هایی چون ۵G ضروری است.

۵G کاملاً جای وای‌فای را می‌گیرد؟

واقعیت: به دلیل هزینه‌های بالای داده موبایل، احتمال اینکه در آینده‌ی نزدیک ۵G به‌طور کامل جایگزین وای‌فای شود، بسیار پایین است. با یک سرویس مناسب وای‌فای، هزینه‌های داده مصرفی تقریباً به صفر می‌رسد و استریم ویدیو، دانلود‌های حجیم و… بدون استفاده از داده‌ی محدود و گران موبایل ممکن می‌شود.

جدا از هزینه‌ها، استاندارد وای‌فای نیز دست روی دست نگذاشته و روز به روز پیشرفت می‌کند. با وجود اینکه هنگام پوشش مناسب شبکه، ۵G قادر به ارائه‌ی سرعت‌هایی بین ۱ تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه (به صورت تئوری تا ۲۰ گیگابیت‌‌برثانیه) با حداقل تأخیر یک میلی ثانیه است؛ اما سرعت واقعی به عوامل زیادی از جمله اپراتور، طیف موج استفاده‌شده و تعداد کاربر‌های همزمان بستگی دارد. سرعت ۵G در فواصل زیاد، هنگام وجود موانع و تراکم بالا، بسیار کاهش می‌یابد.

به همین خاطر، در استفاده‌های متراکم و ثابت، سرعت و پهنای باند وای‌ فای ۶E با ۵G رقابت می‌کند. در آینده‌ی نه چندان دور، وای‌ فای ۷ نیز پا به عرصه‌ی رقابت خواهد گذاشت و کار ۵G برای جانشینی وای‌فای مشکل‌تر از پیش خواهد شد.

در فرودگاه‌ها نمی‌‌توان از ۵G استفاده کرد؟

واقعیت: در ابتدا، نگرانی‌هایی در رابطه با تداخل احتمالی فرکانس های ۵G با ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیما‌ها وجود داشت؛ اما سازمان‌های نظارتی چون کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده (FCC) و اداره‌ی هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA)، با همکاری صنعت‌های ارتباطات و هوانوردی، در تلاش هستند تا از همزیستی ایمن شبکه‌های ۵G و خدمات هواپیمایی اطمینان حاصل کنند.

با اقدامات احتیاطی مناسب، مثل بهینه‌سازی ارتفاع‌سنج‌ها در برخی از هواپیماها، ۵G تا کنون هیچگونه تداخلی در سامانه‌های هواپیما‌ها و فرودگاه‌ها به‌وجود نیاورده است و بیشتر کشورها این فناوری نوظهور را با موفقیت در فرودگاه‌های خود پیاده‌سازی کرده‌اند.

شما همین الان به یک گوشی ۵G نیاز دارید؟

واقعیت: با اینکه شبکه‌های ۵G روز به روز در حال گسترش هستند؛ شبکه LTE هنوز هم توانایی پاسخگویی به نیاز اکثر کاربران را دارد. مصرف روزانه خود از داده همراه را در نظر بگیرید، چند درصد از فعالیت‌های شما به تأخیر‌های بسیار پایین و سرعت شبکه‌ی ۵G احتیاج دارد؟ استریم ویدیو و گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی با اینترنت ۴G نیز به خوبی انجام شدنی است.

به علاوه، این روزها طیف وسیعی از تلفن‌ها به طور پیشفرض با قابلیت ۵G از راه می‌رسند و نمی‌توان به‌خاطر نبود پوشش در محل زندگی یا جدید بودن این فناوری، از خرید یک گوشی خوب که از قضا مجهز به ۵G است، منصرف شد. به‌طور کلی، اگر قصد تعویض گوشی خود را دارید و از هزینه کردن ابایی ندارید، انتخاب یک دستگاه مجهز به ۵G آینده‌نگرانه‌تر است؛ اما اگر تلفن‌همراه فعلی‌تان مشکل خاصی ندارد، ارتقاء به یک گوشی ۵G فقط به‌خاطر ۵G بودنش چندان منطقی نیست.

نتیجه‌گیری

در عصری که اخبار جعلی به سرعت منتشر می‌شوند، تحقیق و بررسی منابع معتبر قبل از قضاوت در مورد فناوری‌های نوین، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در مورد ۵G نیز، همانگونه که در این مقاله خواندیم، مطالعات گسترده ثابت کرده‌اند که این فناوری فاقد هرگونه تأثیر منفی بر سلامت است؛ بنابراین می‌توان بدون هیچ نگرانی از آن استفاده نمود. ۵G همچنین ویژگی‌هایی فراتر از سرعت دارد و بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها جایگزین کامل وای‌فای شود. به علاوه خرید گوشی ۵G نیز باید بر اساس نیاز فردی باشد، نه تحت تأثیر شایعات و جو عمومی.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.