سوءاستفاده مهاجمان از آسیب‌پذیری روترهای D-Link

کمیته رکن چهارم – محققان امنیت سایبری یک آسیب‌پذیری تزریق کد از راه دور در روترهای D-Link کشف کرده‌اند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

به گفته محققان امنیتی یک گروه آلمانی، در دستگاه D-Link DAP-X1860 که از آن برای افزایش فضای تحت پوشش امواج WiFi 6 استفاده می‌شود، یک آسیب‌پذیری با شناسه CVE-2023-45208 شناسایی شده است که به واسطه آن، مهاجم می‌تواند حملات منع سرویس (DOS) و تزریق کد از راه دور(RCI) را اجرا کند.

این آسیب‌پذیری، در زمان راه‌اندازی این دستگاه و زمانی که در حال شناسایی شبکه‌های اطراف خود است، رخ می‎‌دهد. شبکه‌هایی که در نام آن‌ها علامت آپستروف وجود دارد (مثلاً Om’) در برابر حمله منع سرویس آسیب‌پذیر هستند. علاوه بر این، به دلیل وجود تابع parsing_xml_stasurvey در libcgifunc.so، مهاجم قادر به تزریق دستورات سیستمی و انجام فعالیت¬هایی است که نیاز به دسترسی root دارند.

از بین مدل‎‌های مختلف این دستگاه، وجود این آسیب‌پذیری در مدل‌های زیر قطعی بوده و ممکن است سایر مدل‌ها نیز آسیب‌پذیر باشند.

WiFi range extender مدل ۱٫۰۰
WiFi range extender مدل ۱٫۰۱b94
WiFi range extender مدل ۱٫۰۱b05-01

از آنجا که شرکت Dlink، به هشدارهای اعلام شده توجه نکرده و هنوز هیچ به‌روزرسانی امنیتی برای این محصول خود منتشر نکرده است، این آسیب‌پذیری همچنان توسط مهاجمان قابل بهره‌برداری است و محققان امنیتی، به کاربران پیشنهاد می‌کنند که روش‌های زیر را برای حفظ امنیت شبکه خود به کار گیرند:

  • محدود کردن امکان جستجوی دستی شبکه
  • بررسی سریع دلیل قطع شدن و وصل شدن یک ارتباط با شبکه
  • خاموش کردن دستگاه در زمان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

منبع: افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.