دانشمند ارشد انویدیا: انقلاب ChatGPT تا حدود ۳ سال دیگر در حوزه رباتیک رقم می‌خورد

کمیته رکن چهارم – دانشمند ارشد ایجنت‌های هوش مصنوعی انویدیا می‌گوید تا حدود ۳ سال دیگر انقلابی مشابه عرضه ChatGPT در حوزه رباتیک اتفاق خواهد افتاد.

دکتر «لینکسی جیم فن»، دانشمند ارشد تحقیقات و ایجنت‌های هوش مصنوعی انویدیا، اخیراً در پستی در صفحه شخصی خود در ایکس پیش‌بینی کرده است که به‌جز مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، رباتیک مهم‌ترین مبحث سال ۲۰۲۴ باشد. او همچنین می‌گوید که تا حدود ۳ سال دیگر لحظه‌ای مشابه عرضه ChatGPT در حوزه ایجنت‌های فیزیکی هوش مصنوعی رقم خواهد خورد.

جیم فن می‌گوید «پارادوکس موراوِک» بیش‌ازحد حوزه رباتیک را محدود کرده است و این محدودیت‌ها به‌زودی باید به پایان برسد. این پارادوکس می‌گوید اگرچه انجام برخی کارها برای انسان‌ها بسیار ساده است، اما برای هوش مصنوعی فوق‌العاده دشوار به‌حساب می‌آید – و بالعکس.

انویدیا آینده حوزه رباتیک را درخشان می‌داند

به باور این مدیر انویدیا، سال ۲۰۲۴ به‌عنوان اولین سالی در تاریخ ثبت می‌شود که نبرد بزرگ علیه این پارادوکس شروع خواهد شد. البته رسیدن به نتیجه بلافاصله نخواهد بود و به اندکی زمان نیاز است. جیم فن می‌گوید در سال ۲۰۲۳ دیدیم که مدل‌ها و پلتفرم‌های بنیادی آینده می‌توانند چه پتانسیل‌هایی برای حوزه رباتیک داشته باشند.

او در پست خود به بخشی از این پتانسیل‌ها و دستاوردها اشاره کرده است:

  • استفاده از مدل‌های زبانی چندوجهی در بازوهای رباتیک به‌عنوان یک دستگاه ورودی/خروجی فیزیکی
  • الگوریتم‌هایی که می‌توانند شکاف میان سیستم‌های استدلال سطح بالا (LLMها) و سیستم‌های کنترل سطح پایین را پر کنند؛ ازجمله Eureka از انویدیا و Code as Policies از گوگل
  • پیشرفت‌های خیره‌کننده درزمینه سخت‌افزارهای رباتیک؛ ازجمله آپتیموس تسلا و Apptronik
  • داده‌هایی که توسط محققان درحال گردآوری برای خلق نسل بعدی ImageNet است

جیم فن می‌گوید سیستم Isaac انویدیا حالا می‌تواند واقعیت را ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر شبیه‌سازی کند. واقع‌گرایی بصری با کمک فناوری رهگیری پرتو که توسط سخت‌افزارهای قدرتمند این شرکت انجام می‌شود، در دسترس قرار دارد. سیستم MimicGen نیز یکی از شبیه‌سازهای موفقی است که نشان می‌دهد امکان گسترش داده‌های جهان واقعی برای ایجاد دیتاست‌های بسیار بزرگ‌تر وجود دارد.

انویدیا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران بازار هوش مصنوعی محسوب می‌شود که با فروش تراشه‌های مخصوص خود به درآمد و رشد عظیمی در این حوزه دست یافته است.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.