قابلیت کاربردی گوگل پس از ۲ دهه بازنشسته شد

کمیته رکن چهارم – ویژگی گوگل که اجازه می‌داد به نسخه‌ی کش‌شده‌ی صفحات وب دسترسی پیدا کنید، به پایان راه رسید.

گوگل اعلام کرد لینک‌هایی که به نسخه‌ی کش‌شده‌ی صفحات وب هدایت می‌شدند را از نتایج جست‌وجو خود حذف کرده است؛ با‌این‌کار، قابلیتی که به مدت بیش از دو دهه بخشی از موتور جست‌وجو غول فناوری بود، بازنشسته می‌شود.

نسخه‌های کش‌شده‌ی صفحات وب به کاربران اجازه می‌دادند تا نسخه‌ی بایگانی‌شده‌ی وبسایت‌ها توسط گوگل را مشاهده کنند؛ این کار باعث می‌شد تا حتی در صورت از دسترس خارج شدن وب‌سایت مورد بحث، امکان دستیابی به محتوای آن وجود داشته باشد. ویژگی‌هایی مانند رفع اشکالات و تحلیل تغییرات نیز از دیگر کاربرد‌های آن بودند.

با استناد بر پست‌ جدید دنی سالیوان، مسئول بخش جست‌و‌جوی شرکت گوگل، با بهبود صفحات وب امروزی، دیگر کش‌شدن صفحات ضروری به نظر نمی‌رسد.

دکمه‌ی Cached که امکان دسترسی به آن با استفاده از منوی سه‌نقطه‌ی About This Result کنار هر نتیجه‌ی جست‌وجو وجود داشت، اکنون از نتایج جست‌وجوی گوگل حذف شده‌ است؛ علاوه‌براین، پیشوند جست‌وجوی Cache نیز به زودی حذف خواهد شد. با استفاده از این پیشوند قبل از آدرس یک صفحه‌ی وب، می‌شد مستقیماً وارد نسخه‌ی کش‌شده‌ی نتایج جست‌وجوی گوگل شد.

ناپدید شدن لینک‌های موردبحث به تدریج از اوایل دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) آغاز شد و آن‌ها تا پایان ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) به طور کامل حذف شدند. مارتین اسپلیت، مهندس گوگل، در اوایل سال ۲۰۲۱ با اعلام اینکه صفحات کش‌شده‌ یک ویژگی قدیمی منسوخ‌ شده‌اند، این حرکت غول فناوری را پیش‌بینی کرده بود.

درحال حاضر، گوگل هیچ برنامه‌ای برای جایگزینی مستقیم قابلیت کش ندارد. با‌این‌حال، سالیوان ابراز امیدواری کرد که شاید در آینده بتوان با همکاری Internet Archive، به صفحات ذخیره شده توسط این سازمان لینک داد.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.