تلاش تیک‌تاک برای فرار از قوانین سختگیرانه اروپا خنثی شد

کمیته رکن چهارم – دادگاه عمومی اروپا درخواست تجدیدنظر تیک‌تاک برای اضافه‌ نشدن به فهرست شرکت‌های «دربان» را رد کرد.

اروپا قوانین سختگیرانه‌‌ای برای شرکت‌ها و پلتفرم‌های «دربان» دارد و به‌همین‌دلیل تیک‌تاک تلاش کرد به فهرست شرکت‌های دربان اضافه نشود تا مجبور به رعایت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) نباشد؛ اما اقدامات این شرکت به نتیجه نرسید.

دادگاه عمومی اتحادیه‌ی اروپا درخواست بایت‌دنس (مالک تیک‌تاک) را برای بررسی اینکه به‌عنوان دربان شناخته شود یا خیر، رد کرد.

بایت‌دنس در ماه دسامبر ۲۰۲۳ (آذر و دی ۱۴۰۲) درخواست کرد تا قبل‌ از نهایی‌ شدن تصمیم اتحادیه‌ی اروپا درمورد نتیجه‌ی تجدیدنظر، مجبور به رعایت قوانین جدید نباشد. دادگاه در نهایت این درخواست را رد کرد و به‌بیان دیگر تیک‌تاک باید از DMA که از ماه مارس (اواسط اسفند ۱۴۰۲) اجرایی خواهند شد، پیروی کند.

قاضی دادگاه عمومی اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید: «بایت‌دنس نتوانست نشان دهد خطر واقعی افشای اطلاعات محرمانه وجود دارد یا اینکه چنین خطری به آسیب جدی و جبران‌ناپذیر منجر می‌شود.»

اضافه‌شدن تیک‌تاک به‌جمع شرکت‌هایی که از آن‌ها به‌عنوان دربان یاد می‌شود یعنی پلتفرم مذکور مثل سایر بزرگان فناوری ازجمله اپل، متا، آمازون و گوگل باید تغییرات خاصی را برای ارائه‌ی خدمات به کاربران اتحادیه‌ی اروپا اعمال کند. تیک‌تاک و سایر شرکت‌های دربان در صورت رعایت نکردن DMA، میلیون‌ها یورور جریمه خواهند شد.

سخنگوی تیک‌تاک گفت: «درحالی‌که از تصمیم اتحادیه‌ی اروپا ناامید شده‌ایم، مشتاقانه منتظر هستیم خیلی سریع به پرونده‌ی ما رسیدگی شود.»

تیک‌تاک با دردسر دیگری نیز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ ظاهراً این پلتفرم از سمت اروپا با محوریت قانون خدمات دیجیتال (DSA) اخطار گرفته است.

یک منبع آگاه می‌گوید: «این تحقیقات که براساس قانون جدید خدمات دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا انجام خواهد شد ناشی از نگرانی‌هایی است که نشان می‌دهد تغییرات تیک‌تاک برای مطابقت با قوانین محافظت از کاربران زیر سن قانونی کافی نیست.»

تیک‌تاک سال گذشته در پاسخ مستقیم به قانون DSA تغییراتی در پلتفرم خود اعمال کرد، ازجمله جلوگیری از نمایش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده براساس فعالیت‌های کاربران خردسال.

منبع : زومیت

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.