طمع وردپرس و تامبلر برای درآمدزایی

کمیته رکن چهارم – تامبلر و وردپرس ظاهراً قصد دارند داده‌های مردم را با شرکت‌های هوش مصنوعی به‌اشتراک بگذارند.

شرکت Automattic، مالک پلتفرم‌های پرکاربرد تامبلر و وردپرس، حجم عظیمی از داده‌های مردم را که احتمالاً شامل داده‌های شخصی می‌شود، جمع‌آوری کرده است. آتوماتیک قصد داشت این داده‌ها را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی در اختیار شرکت‌های OpenAI و میدجرنی قرار دهد.

این خبر نگرانی‌هایی را درباره‌ی حریم خصوصی به‌وجود آورد و از سوی دیگر مشخص نیست که آیا رضایت کاربران برای انجام این کار جلب شده است یا نه.

آتوماتیک در پاسخ به این اتهامات، اعلام کرد که فقط محتوای عمومی در اختیار شرکت‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند از به‌اشتراک‌گذاشته‌شدن داده‌هایشان جلوگیری کنند.

آتوماتیک درحال توسعه‌ی سیستم جدیدی است که به شرکت‌های هوش مصنوعی ذکر شده اعلام می‌کند کدام کاربران از انتشار داده‌هایشان جلوگیری کرده‌اند و درخواست حذف آن‌ها را دارند.

با این حال هنوز برخی ابهامات رفع نشده‌اند؛ برای نمونه، مشخص نیست کدام نوع از داده‌ها در اختیار شرکت‌های هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این، مشخص نیست توافق‌نامه‌ی آتوماتیک روی سایت‌های خودمیزبان وردپرس که از پلاگین‌هایی مثل JetPack استفاده می‌کنند نیز اثر می‌گذارد یا نه.

با وجود این‌که آتوماتیک اعلام کرده است عدم رضایت کاربران را به اطلاع شرکت‌ها می‌رساند اما در عمل تضمینی برای حذف داده‌های کاربران ناراضی وجود ندارد.

نمی‌توان منکر ارتباط این حادثه با رشد روزافزون فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی شد. چندین شرکت دیگر نیز تاکنون توافق‌های مشابهی با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی داشته‌اند.

ردیت هفته گذشته توافق خود با گوگل مبنی‌بر فروش محتوا برای آموزش هوش مصنوعی را به‌صورت عمومی اعلام کرد؛ این توافق نشان می‌دهد که ردیت می‌خواهد با ارائه‌ی اطلاعات برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، از پلتفرم خود درآمدزایی کند.

از سوی دیگر پلتفرم دانلود تصویر Shutterstock در سال ۲۰۲۳ توافقی ۶ ساله با OpenAI امضا کرد تا اطلاعاتی برای آموزش هوش مصنوعی در اختیار شرکت خالق ChatGPT بگذارد.

با توسعه سریع هوش مصنوعی و استفاده‌ی بیشتر از آن، خطرات مربوط به حفظ حریم و اطلاعات شخصی کاربران نیز پررنگ‌تر از قبل خواهند شد. کاربران باید با مطالعه دقیق قوانین حریم خصوصی سرویس‌های آنلاین، تنظیمات حریم خصوصی خود را مدیریت کنند تا بتوانند اطلاعات را از هر نوع آسیب و خطر حفظ کنند.

منبع: افتانا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.