مدل هوش مصنوعی Orca-Math مایکروسافت معرفی شد؛ قدرتمند در حل مسائل ریاضی

کمیته رکن چهارم – مدل هوش مصنوعی Orca-Math در حل مسائل ریاضی از مدل‌های بزرگی مانند جمینای پرو و GPT-3.5 بهتر عمل می‌کند.

مایکروسافت مدل هوش مصنوعی Orca-Math را معرفی کرد؛ این هوش مصنوعی یک مدل زبانی کوچک (SLM) است اما از مدل‌های بسیار بزرگ‌تری مانند جمینای پرو گوگل و GPT-3.5 در حل مسائل ریاضی بهتر عمل می‌کند. البته این مدل کاملاً توسط مایکروسافت ایجاد نشده، درواقع Orca-Math برپایه مدل ۷ میلیارد پارامتری شرکت Mistral ساخته شده است. پیش‌ازاین مایکروسافت از همکاری چندساله با این شرکت فرانسوی خبر داده بود.

براساس اعلام رسمی بلاگ مایکروسافت ریسرچ، Orca-Math در بنچمارک GSM8k pass@1 که مخصوص بررسی میزان توانایی در حل مسائل ریاضی است، امتیاز ۸۶٫۸۱ درصد را کسب کرد. این رقم از امتیاز مدل‌های بزرگی مانند جمینای پرو، LLAMA-2-70 متا، GPT-3.5 و حتی از مدل‌های تخصصی ریاضی مانند MetaMath-70B و WizardMa8th-70B بیشتر است. قابل‌ذکر است که مدل پایه Mistral-7B نیز در بنچمارک GSM8k امتیاز ۳۷٫۸۳ درصد را به‌دست آورد.

مدل هوش مصنوعی Orca-Math مایکروسافت

مدل Orca-Math با مجموعه داده‌ای متشکل از ۲۰۰ هزار مسئله ریاضی آموزش دیده است؛ هرچند این میزان کوچک‌تر از سایر مجموعه داده‌های ریاضی است، اما این میزان داده امکان آموزش سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌کند. همچنین Orca-Math تحت یک فرایند یادگیری تکراری قرار داشته، بدین صورت که حل مسائل تکراری را تمرین می‌کرد و به‌طور مداوم براساس بازخورد سیگنال‌های ناظر، خود را بهبود می‌داد.

به‌نظر می‌رسد استارتاپ انتروپیک نیز از همین مجموعه داده برای آموزش مدل هوش مصنوعی Claude 3 Opus استفاده کرده است. مدل هوش مصنوعی قدرتمند انتروپیک که به‌تازگی معرفی شده، رقیبی جدی برای جمینای و ChatGPT محسوب می‌شود.

مایکروسافت مدل زبانی اصلی Orca با ۱۳ میلیارد پارامتر را در ژوئن ۲۰۲۳ (خردادماه) معرفی کرد که از GPT-4 به‌عنوان معلم هوش مصنوعی خود استفاده می‌کرد. Orca 2 نیز در نسخه‌های ۱۳ و ۷ میلیارد پارامتری در نوامبر ۲۰۲۳ (آبان‌ماه) معرفی شد که هر دو برپایه مدل متن‌باز متا یعنی Llama 2 LLM بودند. حالا عضو جدید خانواده Orca، با ۷ میلیارد پارامتر، مخصوص حل مسائل ریاضی است و می‌تواند در این زمینه کاربردهای مختلفی داشته باشد.

منبع : دیجیاتو

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.