گوگل به شما کمک می‌کند تا خبرهای جعلی را از واقعی تشخیص دهید

کمیته رکن چهارم – گوگل این هفته ابزاری را منتشر کرد که به کاربران اجازه می‌دهد فرق بین خبرهای واقعی و جعلی را متوجه شوند. این ابزار که در برخی از کشورها به مدت بیش از ۱ ماه آزمایش شده است، با اضافه کردن برچسب «بررسی حقیقت» اطلاعات بیشتری را در جستجوها ارائه می‌دهد. زمانی که این برچسب به جستجو اضافه می‌شود، در نتایج، نام نهادی که خبر را منتشر کرده، صحت آن را بررسی کرده و نتایج بررسی را نشان می‌دهد.

به گزارش کمیته رکن چهارم،در برخی نتایج جستجو که نمایش داده می‌شود، ممکن است بیش از یک برچسب ارائه شده باشد چرا که خود گوگل عملیات بررسی حقیقت را انجام نمی‌دهد و این بررسی توسط ۱۱۵ سازمان متخصص در این زمینه انجام می‌شود. همچنین باید اشاره کنیم که تمامی نتایج از لحاظ حقیقت مورد بررسی قرار نخواهند گرفت. سازمان‌هایی که خبر را منتشر و بررسی می‌کنند باید مطابق با استانداردها و قوانین گوگل عمل کنند.

هرچند به نظر می‌رسد که بررسی حقیقت اخبار توسط گوگل می‌تواند در تشخیص خبرهای جعلی بسیار کمک‌کننده باشد ولی برخی معتقدند که این ابزار به تنهایی در این خصوص کافی نیست. در این بررسی حقایق، توجهی به رتبه‌ی خبر نشده و تغییرات در آن اعمال نمی‌شود. به‌طور مثال اگر خبری در صفحه‌ی چهارم برچسب دریافت کرده باشد، همچنان در همان صفحه باقی خواهد ماند.

در حالی‌که فیس‌بوک به‌طور فعالانه خبرهایی را که احتمال جعلی بودن آن‌ها وجود دارد به رتبه‌های پایین‌تر منتقل می‌کند. فیس‌بوک اعلام کرد باتوجه به اینکه بسیاری از خبرهای جعلی با انگیزه‌های مالی ارسال می‌شوند، برچسب‌گذاری و کاهش رتبه‌ی آن‌ها به‌طور مؤثری انگیزه‌ی کلاه‌برداران سایبری را کاهش خواهد داد.

این حرکت توسط فیس‌بوک و گوگل برای مشخص کردن خبرهای جعلی چند روزی است که راه‌اندازی شده و باید منتظر ماند و نتیجه را دید. باید ببینیم آیا این روش‌ها تعداد خبرهای جعلی را کاهش می‌دهد و یا صرفاً در نتایج یک سری اطلاعات اضافی ارائه می‌کند؟

منبع:

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.