کاهش در تعداد بدافزارها با افزایش کیفیت و پیچیدگی آن‌ها همراه بوده است

کمیته رکن چهارم – با توجه به آخرین گزارش امنیتی از سوی شرکت تحقیقاتی ضدبدافزار AV-TEST، درحالی‌که تعداد نمونه‌های بدافزار در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال قبل کاهش یافته است، اما تهدیدات پیچیده‌تر شده‌اند. AV-TEST در سال گذشته حدود ۱۲۷.۵ میلیون نمونه بدافزار شناسایی کرده است که نشان‌دهنده‌ی کاهش ۱۴ درصدی از ۱۴۴ میلیون نمونه در سال ۲۰۱۵ میلادی است. این به معنی حدود ۳۵۰ هزار نمونه‌ی جدید در هر روز یا چهار نمونه‌ی جدید در هر ثانیه است.

تعداد نمونه‌ها ممکن است کاهش یافته باشد، اما بدافزارها پیچیده‌تر شده است، همانطور که توسط حملات باج‌افزارهای NotPetya و WannaCry، تروجان‌های بانکی و تهدیدات طراحی شده برای هدف قرار دادن دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) نشان داده شده است. این موضوع در رمزنگاری پیچیده و افزایش انعطاف‌پذیری در مورد باج‌افزار و استفاده از بدافزارهای خاص در حمله به شبکه‌ی بانکی SWIFT قابل مشاهده است.

درحالی‌که تهدیدهای باج‌افزاری توسط حملات اخیر به‌وضوح مشخص شده است، این نوع بدافزار تنها کمتر از یک درصد کل سهم تروجان ویندوز را تشکیل می‌دهد. با وجود نسبت کم، AV-TEST اشاره کرد که با توجه به شیوه‌ی عمل و احتمال آسیب‌پذیری این نوع تروجان‌ها را نمی‌توان پدیده‌ای حاشیه‌ای در نظر گرفت. AV-TEST گفت: «سطح توزیع قابل مقایسه با بدافزارهای مرسوم برای به‌دست آوردن بیشترین سود ممکن نیست. باج‌افزار شامل «بدافزارهایی با تکنولوژی بالا» است که قربانیان خود را بیشتر در محیط سازمان هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال، رایانامه‌های آلوده به باج‌افزار تقریباً به طور انحصاری در روزهای هفته ارسال می‌شوند.»

توسعه‌ی باج‌افزارها در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی به بالاترین حد خود رسید و بیش از ۱۱۰،۰۰۰ نمونه توسط شرکت در ماه آوریل شناسایی شد. مقدار بدافزار ویندوز کاهش یافته است، اما AV-TEST متوجه شد که تعداد نمونه‌های سامانه عامل مک با افزایش ۳۷۰ درصدی به ۳،۰۳۳ نمونه رسیده است که اکثر آن‌ها به عنوان تروجان‌ها طبقه‌بندی شده‌اند. بیش از ۴،۰۰۰ نمونه‌ی جدید در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ میلادی شناسایی شده است. تعداد نمونه‌های بدافزار اندروید در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از ۴ میلیون افزایش یافته است، که شدت آن در ماه ژوئن ثبت شده است، زمانی که AV-TEST نزدیک به ۶۵۰،۰۰۰ قطعه‌ی جدید بدافزار شناسایی کرد. در همین ماه، این شرکت بیش از ۹،۲۰۰ سوء‌استفاده را که شامل تمام نسخه‌های اندروید است، کشف کرد.

منبع: securityweek

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.