آیا تلفن‌های همراه هوشمند، امنیت دستگاه‌های اینترنت اشیاء را تهدید می‌کنند؟

کمیته رکن چهارم – تا سال ۲۰۲۰ میلادی، تعداد دستگاه‌های اینترنت اشیاء ۲۰ میلیارد برآورد می‌شود. اشیای متصل، از یخچال‌های هوشمند تا قهوه‌ساز و عروسک باربی، به‌زودی خانه‌های ما را پر خواهند کرد. 

بسیاری از این دستگاه‌ها از طریق تلفن‌های هوشمند ما قابل دسترسی هستند. درحالی‌که گوشی‌های هوشمند برای کاربران بسیار مناسب‌اند، در امنیت آن‌ها نقصی وجود دارد که می‌تواند برای تبدیل اشیای هوشمند علیه ما مورد سوءاستفاده قرار گیرد. درحالی‌که بسیاری از ما هنگام استفاده از لپ‌تاپ‌ها و یا دستگاه‌های رومیزی با بهترین شیوه‌ها آشنا هستیم، زمانی‌که به تلفن‌ها می‌رسیم، تاحدودی سهل‌انگاریم. بنابراین در این پست بررسی می‌کنیم که چه خطراتی در این زمینه وجود دارد؟

مدارک پزشکی هوشمند

در سال‌های اخیر شاهد افزایشی در دستگاه‌های پزشکی و ردیاب‌های تناسب اندام متصل به اینترنت  بوده‌ایم، که بسیاری از آن‌ها داده‌ها را از طریق تلفن‌های همراه ما کنترل می‌کنند. این بدان معنی است که در حال حاضر این دستگاه‌ها حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی سلامت و تندرستی ما هستند که در برابر حملات سایبری نیز آسیب‌پذیرند. اهداف اینترنت اشیاء به‌طور فزاینده‌ای به دستگاه‌های هوشمند با حسگرها و برنامه‌های ساخته شده برای پشتیبانی از آن، وابسته هستند. مشکل این است که زیرساخت‌های حفظ امنیت داده‌ها از طریق تلفن‌های همراه، هنوز وجود ندارد. 

فقط اطلاعات پزشکی نیست که ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرند. ما به‌طور فزاینده‌ای از تلفن‌های همراه برای دسترسی به بانکداری برخط خود، خرید کالا از وب‌گاه‌ها و دسترسی به خدمات عمومی استفاده می‌کنیم. دسترسی به داده‌ها برای هر سارق و متقلب، مانند دسترسی پیدا کردن به یک معدن طلا است.

افزایش ماشین‌های متصل به اینترنت، مدیریت ترافیک هوشمند و همچنین توسعه‌ی وسیله‌هایی که با آن آشنا هستیم، مانند پرداخت هزینه‌های حمل و نقل عمومی، بخشی از انقلاب اینترنت اشیاء را تشکیل خواهند داد. با این‌حال برای مثال، بسیاری از دوست‌داران بازی‌های رایانه‌ای از آن برای تقلب در بازی محبوب Pokemon Go استفاده می‌کنند. جرایمی که یک مجرم سایبری می‌تواند با داده‌ها انجام دهد، این است که مکان ماشین شما یا آخرین سفری که رفته‌اید، را نشان دهد.

تولید هوشمند

همچنین ممکن است خطرات گسترده‌ای برای کسب‌وکار وجود داشته باشد. تصور کنید در صورتی‌که مجرمان سایبری بتوانند به شبکه تولیدی مبتنی بر اینترنت اشیاء دست یابند، صدمات احتمالی وجود دارد. علاوه بر این، تولیدات هوشمند در حال افزایش است، زیرا همکاری بین انسان و دستگاه نیز افزایش می‌یابد.

در حال حاضر فرایندهای تولید می‌توانند به‌منظور فراهم آوردن کارایی بیشتر و همچنین تشخیص زمان واقعی و پاسخ سریع، به شبکه متصل شوند. با این حال، گوشی‌های هوشمند می‌توانند در وضعیت آسیب‌پذیری قرار گیرند. دروازه‌های شرکتی که دستگاه‌های اینترنت اشیاء را به شبکه متصل می‌کنند، به اندازه‌ی همان دستگاه‌ها، امن هستند. با این حال، اگر به این شبکه‌ها از طریق گوشی‌های هوشمند که دارای اعتبار امنیتی مشابه نیستند، دسترسی پیدا کنند، خطرات بیشتر خواهد شد.

شهرهای هوشمند

همان‌طور که خانه‌هایمان را با کمک دستگاه‌های متصل به اینترنت کارآمدتر می‌سازیم، شهرهایی که در آن زندگی می‌کنیم نیز در حال هوشمند شدن هستند. مجلس اکنون می‌تواند از داده‌های کلان برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد برنامه‌های کاربردی، نظارت بر مصرف برق و حتی تقویت ایمنی عمومی و پاسخ اضطراری استفاده کند. در‌حالی‌که همه‌ی این خبرها خوب هستند، برخی از داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند توسط مجرمان سایبری از طریق تلفن‌های هوشمند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. در شهر هوشمند سامانه‌های رایانه‌ای بیشتری وجود داشته و دسترسی باز به داده‌های جمع‌آوری شده توسط این سامانه‌ها بیشتر است.

علاوه بر این، در تلفن‌های هوشمند ما بیش از ۲۵ حسگر متفاوت، مربوط به GPS، دوربین‌ها و میکروفون‌ها، ارتباطات نزدیک زمین و علاوه بر سایرین، ژیروسکوپ‌ها (گردش‌نما) وجود دارد. این یک مشکل است، زیرا اکثر برنامه‌های تلفن همراه مجبور نیستند اجازه‌ی دسترسی به حسگرهای گوشی هوشمند شما را درخواست کنند، به این معنی که برنامه‌های مخرب می‌توانند به‌صورت مخفیانه اطلاعات حساس را گوش کرده و به سرقت ببرند. 

در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش شده است که بزرگ‌ترین اشکال برای مصرف‌کنندگان در خرید یک دستگاه اینترنت اشیاء، قیمت آن بود، که ۶۲ درصد از پاسخ‌دهندگان ادعا می‌کردند که آن‌ها بیش از حد گران هستند. با کاهش قیمت و افزایش تعداد دستگاه‌های متصل، امنیت اینترنت اشیاء بسیار مهم‌تر شده و مصرف‌کنندگان باید آن را جدی بگیرند.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.