آیفون ایکس، فناوری‌های جدید و ابهامات گسترده امنیتی

کمیته رکن چهارم – ظاهراً فناوری تشخیص چهره آیفون ایکس، ابهامات گسترده‌ای را در امنیت جدیدترین محصول شرکت اپل ایجاد کرده است.

آیفون ایکس، با ظاهری متفاوت و جذاب، به‌تازگی، علاقه‌مندان خود را هیجان‌زده کرد و مدیران این شرکت، پیش‌بینی کرده‌اند، این محصول بتواند تحول عظیمی در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کند؛ اما هم‌زمان با عرضه این گوشی، ابهامات گسترده امنیتی نیز در مورد فناوری تشخیص چهره آن، به وجود آمده است.

شاید یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این گوشی با نسل قبلی خود، فناوری تشخیص چهره و تائید هویت بر اساس اسکن کامل صورت است که به Face ID، شهرت یافته است و کاربر با قرار دادن گوشی در برابر صورت خودش، می‌تواند صفحه گوشی را باز کند. در نسل قبل، گوشی از فناوری اثرانگشت استفاده می‌کرد و این، دومین گوشی شرکت اپل است که از سیستم تائید هویت بیومتریک بهره‌برداری می‌کند.

اپل، قصد دارد با معرفی فناوری تائید هویت بر اساس چهره، تحول عظیمی در عرصه تلفن‌های همراه این شرکت ایجاد کند اما به نظر می‌رسد ابتدا برای این کار، باید به ابهامات به وجود آمده، پاسخ قانع‌کننده‌ای بدهد. ظاهراً حتی در زمان عرضه در اجلاس اپل نیز، کرگ فدریگی با مشکل مواجه شده است و به‌ناچار، گوشی خود را تعویض و از یک گوشی دیگر برای معرفی این فناوری استفاده کرد.

کارشناسان معتقدند چالشی که در آینده ممکن است پیش روی پلیس یا نیروهای امنیتی دیگر قرار بگیرد، این است که در صورت بهره‌برداری تبهکاران از این فناوری، آیا پلیس قادر خواهد بود گوشی‌های موردنظر را رمزگشایی کرده و از آن، برای مقابله با تروریست یا سایر تهدیدات موجود بهره‌برداری نماید.
شرکت اپل مدعی است این گوشی، درصورتی‌که یک فرد با چشمان بسته، گوشی تلفن همراه خودش را در برابر صورت بگیرد، آیفون ایکس، رمزگشایی نخواهد شد. به‌عبارت‌دیگر، گوشی تلفن همراه تنها در صورتی باز می‌شود که بتواند اسکن کاملی از صورت کاربر انجام دهد. البته این احتمال وجود دارد که بتوان این فناوری را همانند نمونه اثرانگشتی آن از کار انداخت و تنها با استفاده از رمز عبور، اقدام به بازگشایی صفحه تلفن‌های آیفون کرد.

درهرحال، باید منتظر ماند و دید که شرکت اپل در چند روز آینده، چه واکنشی در برابر ابهام مطرح‌شده از خود نشان خواهد داد و آیا این ابهام، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر فروش آیفون ایکس داشته باشد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.