توسعه اولین زبان برنامه‌نویسی چینی

کمیته رکن چهارم – یک پژوهشگر چینی اولین زبان برنامه‌نویسی توسعه‌یافته بر پایه چینی کلاسیک را توسعه داد.

اولین زبان برنامه‌نویسی بر پایه چینی کلاسیک حدود یک ماه قبل منتشر شد. از آن زمان تاکنون ده‌ها برنامه با استفاده از آن نوشته شده است.

زبان برنامه‌نویسی یاد شده «ونیان-لانگ» (wenyan-lang) نام داشته و توسط لینگدونگ هوانگ (Lingdong Huang) توسعه پیدا کرده است. لینگدونگ در گذشته پروژه‌هایی مانند الگوریتمی که نقاشی‌های چینی بی‌نهایت رسم می‌کند و اولین هوش مصنوعی با توان اجرای اپرای چینی را نیز توسعه داده بود. وی تحصیلات علوم رایانه خود را در دانشگاه کارنگی ملون انجام داده است.

ایده اولیه توسعه زبان برنامه‌نویسی ونیان-لانگ از اوایل سال ۲۰۱۹ شکل گرفت و حدود یک ماه قبل هسته‌ی آن کامل شد. این زبان دارای یک پردازشگر است که می‌تواند کدهای نوشته شده را در قالب زبان باستانی چینی به نمایش بگذارد.

در حال حاضر ده‌ها برنامه به زبان ونیان-لانگ نوشته شده است که نیمی از آن‌ها را داوطلبان کار با آن توسعه داده‌اند. بسیاری از این برنامه‌ها الگوریتم‌های ریاضی هستند که در کتب باستانی چینی وجود دارند.

هوانگ توضیح داد، در زبان ونیان-لانگ از هر دو حروف چینی سنتی و گرامر کلاسیک چینی استفاده شده است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های طراحی این زبان، چگونگی جدا کردن عبارات از یکدیگر بود؛ زیرا در زبان چینی کلاسیک برای جداسازی جملات و عبارات از فاصله استفاده نمی‌شود.

محقق یاد شده برای رفع چالش مذکور از کلمات کلیدی استفاده کرد. به طور معمول در زبان‌های برنامه‌نویسی از کلماتی پیش‌فرض برای نوشتن دستورها استفاده می‌شود. وی ونیان-لانگ را به گونه تنظیم کرد تا در هر برنامه از طولانی‌ترین به کوتاه‌ترین عبارات کلیدی خوانده شود تا منظور دقیق برنامه‌نویس درک گردد.

لینگدونگ هوانگ اظهار کرد تاکنون از هیچ از پروژه‌های وی تا این حد استقبال نشده است و هم‌اکنون در حال همکاری با عده‌ای از داوطلبان برای گسترش زبان برنامه‌نویسی خود است. برای مثال آن‌ها کار روی مبدل‌های کد ونیان لانگ به پایتون، رابی، جاواسکریپ، جاوا و C++ هستند. همچنین یک رابط کاربری گرافیکی را برای آن طراحی می‌کنند. به علاوه وبگاهی را توسعه داده‌اند تا علاقه‌مندان بتوانند کدهای خود در این زبان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

هوانگ ادامه داد، در تلاش هستند تا جامعه‌ای از علاقه‌مندان را پیرامون زبان برنامه‌نویسی خود جمع‌آوری کند. همچنین یک راهنمای برنامه‌نویسی در رابطه با این زبان در حال آماده‌سازی است که به زبان چینی کلاسیک نوشته می‌شود.

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.