با باگ جدید iOS، آیفون شما با تایپ چهار کاراکتر کرش می‌کند

کمیته رکن چهارم – یک محقق امنیتی روز چهارشنبه باگی را در iOS کشف کرد که می‌تواند باعث خرابی مختصر و کرش کردن آیفون و آی‌پد در هنگام تایپ یک دنباله مشخص از چهار کاراکتر در نوار‌های جستجوی خاص شود. این باگ روی رابط کاربری موبایل اپل که به عنوان Springboard شناخته می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

یک محقق امنیتی روز چهارشنبه باگی را در iOS کشف کرد که می‌تواند باعث خرابی مختصر و کرش کردن آیفون و آی‌پد در هنگام تایپ یک دنباله مشخص از چهار کاراکتر در نوار‌های جستجوی خاص شود. این باگ روی رابط کاربری موبایل اپل که به عنوان Springboard شناخته می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

این باگ با تایپ “”:: در فیلد‌های جستجوی خاص در دستگاه‌های iOS ایجاد می‌شود. با‌این‌حال، TechCrunch اضافه کرد که فقط سه کاراکتر اول “”: در‌واقع ضروری هستند و هر کاراکتر چهارمی باعث کرش کردن می‌شود. هنگامی که این کاراکتر‌ها وارد می‌شوند، Springboard برای مدت کوتاهی از کار می‌افتد و باعث می‌شود دستگاه دوباره در صفحه قفل (Lock Screen) بارگیری شود.

این باگ تایید شده است که در دو موقعیت و مکان خاص رخ می‌دهد:

• نوار جستجو در برنامه تنظیمات.
• نوار جستجوی App Library (با کشیدن انگشت به سمت راست در صفحه اصلی قابل دسترسی است).

برخی از کاربران گزارش داده‌اند که این اشکال باعث می‌شود صفحه نمایش برای یک ثانیه سیاه شود، در‌حالی‌که برخی دیگر بسته شدن برنامه تنظیمات یا بازگشت Spotlight به صفحه اصلی را تجربه کرده‌اند.

جالب اینجاست که به نظر می‌رسد اثرات باگ بسته به دستگاه و نسخه iOS متفاوت است:

• برخی از کاربران فقط خرابی تنظیمات و Spotlight را گزارش می‌دهند.
• دیگران دریافته‌اند که App library نیز کرش می‌کند
• دستگاه‌هایی که iOS 18.1 نسخه بتای توسعه‌دهنده و iOS 17.6.1 را اجرا می‌کنند، نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند.

در حال حاضر، اپل در مورد این مشکل اظهار نظری نکرده یا راه‌حلی ارائه ننموده است. با‌این‌حال، این شرکت معمولا از طریق بروزرسانی‌های iOS به سرعت چنین مشکلاتی را برطرف می‌کند.

در‌حالی‌که این باگ به اندازه مشکلات مبتنی بر متن قبلی مانند باگ «Effective Power» سال ۲۰۱۵ شدید نیست، کاربران می‌توانند با خودداری از تایپ این کاراکتر‌های خاص در نوار‌های جستجوی دستگاه‌های آسیب دیده، از ایجاد این مشکل جلوگیری کنند. لازم به ذکر است که این دنباله از کاراکتر‌ها معمولا در تایپ روزمره استفاده نمی‌شود و احتمال بروز تصادفی را به حداقل می‌رساند.

همانطور که اپل به بررسی و کار بر روی یک راه‌حل ادامه می‌دهد، کاربران باید از این ویژگی در iOS آگاه باشند، اما می‌توانند مطمئن باشند که این باگ، تهدیدی جدی برای امنیت یا عملکرد دستگاه آنها ایجاد نمی‌کند.

منبع: تاکیان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.