افزایش قابل‌توجه حملات باج‌افزاری در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴

کمیته رکن چهارم – گزارش جدید شرکت امنیت سایبری سیمنتک نشان می‌دهد که تعداد حملات باج‌افزاری در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش کمیته رکن چهارم، آمارهای سیمنتک نشان می‌دهد که در این دوره، خلافکاران سایبری ۱۳۱۰ حمله باج‌افزاری انجام داده‌اند که نسبت به سه‌ماهه نخست سال جاری، ۳۶ درصد افزایش داشته است. این رقم در مقایسه با رکورد ۱۶۸۸ حمله که در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ثبت رسیده، بسیار نزدیک است. سیمنتک اشاره می‌کند که بازگشت این حملات گسترده نشان‌دهنده تجدید قوا و تغییر روش‌های خلافکاران است.

علی‌رغم توقف فعالیت‌های برخی از گروه‌های باج‌افزاری نظیر «نوبروس»، به نظر می‌رسد زیرمجموعه‌های ماهر این گروه‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. همچنین در گزارش آمده است که مختل شدن فعالیت گروه «لاک بیت» که به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه عرضه‌کننده خدمات باج‌افزار شناخته می‌شود، در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ منجر به کاهش حملات شد. اما در سه‌ماهه دوم، این گروه دوباره با ۳۵۳ حمله فعالیت خود را از سر گرفت و رکورد بالاترین سطح شناسایی‌شده تا به امروز را ثبت کرد.

علاوه بر این، گروه‌های جدیدی مانند «Qilin» پس از انحلال لاک بیت به‌شدت فعال بوده‌اند و ۹۷ حمله در این دوره انجام دادند که نشان‌دهنده افزایش ۴۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. همچنین گروه «رنسام هاب» حملات خود را از سه‌ماهه اول تا سه‌ماهه دوم، سه برابر کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که مختل کردن لاک بیت به‌جای فلج کردن حملات باج‌افزاری، منجر به متنوع شدن این حملات شده است.

لازم به ذکر است که مبلغ باج‌افزارها به‌طور میانگین به ۱.۵ میلیون دلار رسیده و اهمیت امنیت سایبری و مدیریت ریسک‌های مرتبط با باج‌افزارها برای سازمان‌ها بیش از پیش برجسته شده است.

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.