کمیته رکن چهارم – بازی محبوب World of Warcraft که نخستین بار در نوامبر ۲۰۰۴ میلادی توسط شرکت بلیزارد انترتینمنت منتشر شد، اکنون به ۲۰ سالگی خود رسیده و همچنان یکی از تأثیرگذارترین عناوین در صنعت بازیهای رایانهای و فراتر از آن به شمار میآید.
ببه گزارش کمیته رکن چهارم، این بازی در دورهای منتشر شد که شبکههای اجتماعی تازه در حال شکلگیری بودند و چشماندازی از آیندهای ارائه داد که در آن ارتباطات آنلاین میان افراد، بهویژه دوستان و غریبهها، به بخشی عادی از زندگی تبدیل میشود. World of Warcraft با مدل تجاری نوآورانه خود که شامل اشتراک ماهانه و خریدهای درونبازی بود، به کسب میلیاردها دلار درآمد پرداخت و راهی جدید برای مدلهای تجاری دیجیتال ارائه داد.
این بازی فراتر از دنیای سرگرمی نیز تأثیرات عمیقی داشته است. از جمله، مطالعات اپیدمیولوژیستها بر روی یک حادثه شیوع بیماری خیالی درون بازی، به توسعه روشهای مدیریت بیماریهای همهگیر واقعی کمک کرد. همچنین، World of Warcraft با خلق میمهای ماندگار و جذب مخاطبان مشهور، تأثیر فرهنگی قابلتوجهی از خود به جا گذاشته است.
این بازی که همچنان بهروزرسانیهایی منظم دریافت میکند، در طول دو دهه توانسته است میلیونها بازیکن از سراسر جهان را درگیر خود نگه دارد و نقش مؤثری در شکلگیری تعاملات آنلاین و تجارت دیجیتال داشته باشد.