کمیته رکن چهارم – شرکت گوگل از پلتفرم جدید «Android XR» برای پشتیبانی از فناوریهای هوش مصنوعی و توسعه اپلیکیشنهای واقعیت افزوده و مجازی رونمایی کرد.
به گزارش کمیته رکن چهارم، این پلتفرم که نسخه پیشنمایش آن برای توسعهدهندگان در دسترس قرار گرفته، از مجموعهای از ابزارهای پیشرفته پشتیبانی میکند. ابزار «ARCore» برای ایجاد تجربههای واقعیت افزوده، «اندروید استودیو» برای توسعه اپلیکیشنها، «جت پک کامپوز» برای طراحی رابطهای کاربری مدرن، «یونیتی» برای ساخت بازیها و تجربههای تعاملی، و «OpenXR» برای سازگاری میان دستگاههای مختلف استفاده میشوند.
اندروید XR ابتدا بر روی هدست «Project Moohan» سامسونگ اجرا خواهد شد؛ محصولی که با همکاری گوگل، سامسونگ و کوالکام طراحی شده و قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. این هدست قابلیت ترکیب دنیای واقعی و مجازی را بهراحتی فراهم میکند و به کاربران امکان میدهد میان تجربههای فراگیر مجازی و افزودن محتوای دیجیتال به محیط واقعی جابهجا شوند. علاوه بر این، دستیار هوش مصنوعی «Gemini» در این هدست تعبیه شده است تا کنترل دستگاه و دسترسی به امکانات پیشرفته را آسانتر کند.
این پلتفرم که بر پایه سیستمعامل اندروید طراحی شده است، امکان سازگاری بیشتر اپلیکیشنهای گوگل پلی استور را با دستگاههای XR فراهم میکند. همچنین گوگل اپلیکیشنهای محبوبی مانند یوتیوب و مپس را برای نمایشگرهای واقعیت ترکیبی بازطراحی کرده است. ابزارهای توسعهدهندگان، از جمله شبیهساز «اندروید XR» نیز به این اکوسیستم اضافه شدهاند.
گوگل اعلام کرد که در آینده این پلتفرم را به عینکهای هوشمند نیز گسترش میدهد و همکاری خود را با شرکتهایی مانند Sony و XReal افزایش خواهد داد. با معرفی «اندروید XR»، گوگل در تلاش است جایگاه خود را در بازار فناوریهای واقعیت ترکیبی تقویت کند و با رقابت جدیتری در برابر شرکتهایی مانند اپل ظاهر شود.