کمیته رکن چهارم – روسیه در ادامه تلاشهای خود برای کاهش وابستگی به فناوری غربی، ساخت کنسولهای بازی بومی را آغاز کرده است. اما بهنظر میرسد این اقدام، بهویژه با تکیه بر پردازنده ضعیف «Elbrus» و نبود زیرساختهای لازم برای توسعه بازیهای رقابتی، از ابتدا با چالشهای بزرگی روبهرو است.
به گزارش کمیته رکن چهارم، «آنتون گورلکین»، معاون کمیته سیاست اطلاعاتی دومای دولتی، از پروژه کنسول جدیدی خبر داده که با پردازنده «Elbrus» و سیستمعاملی بومی مانند «Aurora» یا «Alt Linux» ساخته خواهد شد. با این حال، این پردازنده که عمدتاً برای اهداف دفاعی طراحی شده، توان رقابت با پردازندههای پیشرفته «Intel»، «AMD» و «Arm» را ندارد و از نظر عملکرد، فاصله زیادی با کنسولهای پیشرفتهای مانند «PS5» و «Xbox» دارد.
پردازنده «Elbrus» نهتنها از لحاظ قدرت پردازشی عقبتر است، بلکه نبود جامعهای گسترده از توسعهدهندگان برای طراحی بازیهای بومی، چالشی جدی برای این پروژه محسوب میشود. «گورلکین» خود اذعان کرده که این کنسول بیشتر بر بازیهای بومی تمرکز دارد، اما روسیه هنوز زیرساخت لازم برای رقابت در این حوزه را ندارد.
علاوه بر این، روسیه روی یک پلتفرم بازی ابری به نام «Fog Play» کار میکند که به کاربران اجازه میدهد بازیها را از طریق اجاره سختافزار قدرتمند اجرا کنند. اما با توجه به مشکلات فنی و محدودیتهای دسترسی به فناوریهای پیشرفته، این پروژه نیز بیشتر یک ایده تبلیغاتی به نظر میرسد تا راهحلی عملی.
علیرغم تلاشهای روسیه برای استقلال فناوری، این کشور همچنان به واردات گسترده کالاها و فناوریهای چینی متکی است. در حالی که محصولات چینی بازار روسیه را اشباع کردهاند، نبود توانایی داخلی برای جایگزینی این فناوریها، شکاف عمیقی در برنامههای خودکفایی فناوری روسیه ایجاد کرده است.
توسعه کنسولهای بومی نشاندهنده ضعف عمیق فناوری روسیه در رقابت با کشورهای پیشرفته است. پردازندههای ضعیف، نبود پشتیبانی از سوی توسعهدهندگان و وابستگی به فناوریهای خارجی، پروژههای فناوری روسیه را بیشتر به نمایشهایی سیاسی تبدیل کرده تا تلاشهایی عملی و موفقیتآمیز.