وحشت ایلان ماسک از هوش مصنوعی

کمیته رکن چهارم – تاجر صنایع پیشرفته امریکا بر این باور است که بشر باید از هوش دیجیتالی بیشتر از بمب هسته ای ترس داشته باشد.

ایلان ماسک در همایش SXSW ایالات متحده با ابراز نگرانی اظهار داشت که عدم وجود قوانین سخت گیرانه برای هوش مصنوعی باعث بروز تغییرات غیر قابل تصوری در جهان خواهد شد.

این تاجر مشهور در این رابطه افزود:

عدم توجه به این موضوع سبب می شود تا بزرگترین بحران ممکن، پیش روی بشریت قرار گیرد. از این رو، لازم است یک نهاد اجرایی عمومی برای تایید و تامین امنیت فعالیت های این حوزه نظارت جدی داشته باشد. موضوع یاد شده بسیار حائز اهمیت قلمداد می شود و به همین دلیل است که خطر هوش مصنوعی بسیار بیشتر از نیروگاه های اتمی به حساب می آید.

ماسک که از هوش مصنوعی در شرکت اسپیس اکس و تسلا استفاده کرده است، باور دارد رشد فزاینده این فناوری به سرنگونی جامعه انسانی منجر می شود. وی معتقد است اگر جامعه انسانی به این تصمیم برسد که ایجاد هوش دیجیتالی پیشرفته، اقدام صحیح برای توسعه است باید بسیار محتاطانه در مسیر آن قدم برداشت.

مهندس آمریکایی مشهور برای بیان مثال، از هوش مصنوعی آزمایشگاه دیپ مایند (Deep Mind) گوگل به نام آلفاگو  (اولین رایانه هوش مصنوعی) برای غلبه بر قهرمان انسانی بازی «Go»  استفاده کرد. «Go» از بازی های تخته ای چینی است که از پیچیده ترین سرگرمی های دنیا به شمار می رود. در طول تنها  ۲۱ روز، آلفاگو به مهارتی در این بازی چینی رسید که  می توانست ۶۰ بازیگر حرفه ای را همزمان شکست دهد.

در آگوست سال گذشته، ماسک یکی از ۱۱۶ امضا کننده نامه ای بود که در آن از سازمان ملل درخواست کرد تا از سلاح خودمختار جلوگیری شود.

در بخشی از نامه، این چنین آمده است:

سلاح های خودکار می توانند انقلاب سوم جنگ را رقم بزنند. هرگاه  این سلاح ها آماده به کارگیری شوند، نبردی با ابعاد بسیار بزرگ رخ خواهد داد که سرعتی فراتر از درک انسان دارد. در صورتی که این تسلیحات در اختیار تروریست ها قرار گیرد، بسیاری از جوامع بی گناه را  تهدید می کنند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.