چاپ مدار پوشیدنی روی پوست

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران چاپگری سه بعدی و قابل حمل ایجاد کرده اند که مدارهای الکترونیکی را مستقیماً روی پوست قرار می دهد.

 ابزارهای پوشیدنی هوشمند مانند خالکوبی های الکترونیکی، ساعت و لباس به سرعت در حال گسترش هستند. به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه مینسوتا، چاپگر ۳ بعدی قابل سفارشی سازی و کم هزینه ای را طراحی کرده اند که مدارهای الکترونیکی را مستقیماً روی پوست دست کاربران قرار می دهد.

پژوهشگران توضیح دادند، چاپگر بالا از دو ویژگی قابل حمل بودن و انطباق پذیری خودکار بهره می برد. در نتیجه سربازان می توانند در هنگام عملیات حسگرهای شیمیایی موقت را روی بدن خود ایجاد کرده یا مدارهای اضطراری را بارگذاری کنند.

میشل مک آلفین (Michael McAlpine) سرپرست پژوهش مذکور گفت:

ما نسبت به ظرفیت های بالقوه ی فناوری چاپگر سه بعدی یاد شده که قابل حمل و کم هزینه بوده، هزینه ای کمتر از ۴۰۰ دلار به دنبال دارد، هیجان زده هستیم.

مک آلفین ادامه داد:

ما فکر می کنیم سربازان می توانند چاپگر بالا را به سادگی از کوله پشتی خود خارج کرده و هر نوع حسگر یا مدار الکتریکی مورد نیازی را روی پوست خود چاپ کنند. این وسیله به مانند یک چاقوی سوییس نظامی از آینده است که همه ی تجهیزات مورد نیاز را در ابزاری قابل حمل قرار می دهد.

چاپگرهای ۳ بعدی امروزی پیش از کار باید کالیبره شوند؛ اما دستاورد مورد بحث از چندین دوربین برای نظارت و پیش بینی کوچک ترین حرکات بدن در زمان واقعی استفاده می کند. این کار از طریق نشانه گذاری روی پوست و اسکن انجام می گیرد.
وی افزود:

مهم نیست که مصرف کننده همه ی تلاش خود را برای ثابت نگاه داشتن دست خود انجام دهد یا خیر؛ زیرا هر دست به میزان متفاوت و بسیار کمی حرکت می کند. چاپگر بالا می تواند این تحرکات را شناسایی کرده، مدارها را به درستی در جای خود قرار دهد.

جوهر مورد استفاده پوست را نمی سوزاند. همچنین اتانول نیز به آن اضافه شده است تا سرعت خشک شدن ماده سریع تر گردد. مدت زمان ماندگاری این وسیله بیش از ۲ ساعت خواهد بود و سربازان پس از آن می توانند با شستشوی دست آن را پاک کنند.
دانشمندان همچنین با استفاده از نوعی جوهر بیولوژیکی توانستند زخم های ایجاد شده روی بدن موش ها را درمان کنند. آنها معتقدند این دستاورد تحولی عظیمی را در درمان های پوستی به وجود می آورد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.